tag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post5848810186422331137..comments2023-11-03T01:47:36.007-07:00Comments on BAHAYA SYIRIK: 077 - Mempercayai Allah Di atas ‘Arsy: “Benarkah Mereka Ada Penyakit Hati?”Nawawi Bin Subandihttp://www.blogger.com/profile/11225741298020608368noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-33165205411942050912016-12-17T21:30:34.639-08:002016-12-17T21:30:34.639-08:00Assalamualaikum..sebenarnya org yg ada penyakit it...Assalamualaikum..sebenarnya org yg ada penyakit itu adalah org yg persoalkan nas2 mutasyabihat,konon Allah itu ada dimana2,bukankah itu fahaman al-jahmiyah dari para sahabat tidak pernah membantah tapi setelah salah seorang yg datang bertanya kepada saidina Umar al-khattab ra iaitu Abdullah bin subigh lalu di baginya pelepah tamar di kepala sebagai hadiah hingga berdarah,ulama salafiyyah beriman apa yg turunkan Allah kitab al-quran kpd Rasulullah saw tidak pernah mentakwil bagaimana dan di mana serta kenapa,mereka berserah kepada Allah saje yg mengetahui,kecuali datangnya akidah abu hassan asya'ari kerana fahaman al-jahmiyah dan muktazilah mendustakan Ayat2 dan mentakwil tanpa merujuk al-quran dan hadis nabi saw tapi abu hassan asya'ari lah yg di beri ilmu dari sisi Allah membantah golongan mentakwil dgn akal tanpa al-quran dan sunnah,maka imam abu hassan asya'ari diberi ilmu oleh Allah utk menepis fahaman al-jahmiyah dan muktazilah supaya tidak meresap ke dada masyarakat umat islam,janji Allah itu benar kerana itu golongan muktazilah berdendam dgn golongan yg bersependapat dgn imam abu hassan asya'ari dan yg banyak mengkritik mereka malah ulama salaf menghukum golongan al-jahmiyah dan muktazilah adalah kafir,tapi tetapi dizaman sekarang nie,golongan itu mereka menganggap masih dalam org mukmin cuma menghukum sebagai kufur,maka di situlah dendam mereka kerana di permalukan oleh yg bersekongkol dgn pendapat imam abu hassan asya'ari dan mutaridiyah walaupun berbeza pendapat,tapi tidak di ingkari oleh mereka bertiga kecuali golongan al-jahmiyah dan muktazilah yg tidak bersetuju dgn pendapat abu hassan asya'ari..Jika nak kata ada di atas arasy harus di takwilan dgn berhati2 mengikut apa yg di turunkan oleh Allah iaitu kitab2 al-quran dan sunnah kerana al-sunnah itu datang dari Allah dan al-quran datang dari kalamullah..tapi yg lebih selamat Allah dah nyatakan sebagaimana dalil al-quran dan hadis<br /><br /> Al-Baqarah:186 - Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. Dan hadis<br />Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,<br /><br />وَالَّذِى تَدْعُونَهُ أَقْرَبُ إِلَى أَحَدِكُمْ مِنْ عُنُقِ رَاحِلَةِ أَحَدِكُمْ “Yang kalian seru adalah Rabb yang lebih dekat pada salah seorang di antara kalian daripada urat leher unta tunggangan kalian.” (HR. Muslim no 2704Maliku jabbarhttps://www.blogger.com/profile/00459694439814481410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-78813205541732277582016-12-17T21:29:53.170-08:002016-12-17T21:29:53.170-08:00Hamba nak tanya ada org nak tempah pelepah tamar t...Hamba nak tanya ada org nak tempah pelepah tamar tak atas belakang???Maliku jabbarhttps://www.blogger.com/profile/00459694439814481410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-90190283369843134862016-12-17T21:29:33.524-08:002016-12-17T21:29:33.524-08:00Hamba nak tanya ada org nak tempah pelepah tamar t...Hamba nak tanya ada org nak tempah pelepah tamar tak atas belakang???Maliku jabbarhttps://www.blogger.com/profile/00459694439814481410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-1485084838365404552016-12-17T21:25:05.221-08:002016-12-17T21:25:05.221-08:00Arasy itu tempat kerajaan bukan tempat duduk atau ...Arasy itu tempat kerajaan bukan tempat duduk atau tempat berbaring yg di sangka oleh golongan al-jahmiyah wa mujasimah wa muktazilah..di atas Arasy ada Luh Mahfuz iaitu keputusan qada dan qadar Allah Azza wajalla...tapi ramai mengakui seorang waliyyu sudah dapat melihat kerajaan Allah Taala dgn di konon mendakwa sudah ada maqam(tempat) dapat melihat Luh Mahfuz iaitu kitab segala ibu kitab..bohong semua itu..org percaya kata2 dan tulisan mereka adalah org sudah tidak percaya pada al-quran dan hadis..kerana lebih percaya cerita manusia daripada kitab2 Allah taala,maka itu sudah keluar daripada mempercayai dan beriman dgn al-quran dan sunnah sebagaimana yg ada dlm hukum iman ke 5..semua itu menjadi akidah semakin rapuh dan hampir reput di makan oleh fitnah al-jahmiyah wa muktazilah..sebagai anai-anai yg mereputkan batang pokok akidah..Nauzubillah min dzalik..wallahua'lam bishowab...Maliku jabbarhttps://www.blogger.com/profile/00459694439814481410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-2704802109875518902016-12-17T21:01:29.803-08:002016-12-17T21:01:29.803-08:00Assalamualaikum..sebenarnya org yg ada penyakit it...Assalamualaikum..sebenarnya org yg ada penyakit itu adalah org yg persoalkan nas2 mutasyabihat,konon Allah itu ada dimana2,bukankah itu fahaman al-jahmiyah dari para sahabat tidak pernah membantah tapi setelah salah seorang yg datang bertanya kepada saidina Umar al-khattab ra iaitu Abdullah bin subigh lalu di baginya pelepah tamar di kepala sebagai hadiah hingga berdarah,ulama salafiyyah beriman apa yg turunkan Allah kitab al-quran kpd Rasulullah saw tidak pernah mentakwil bagaimana dan di mana serta kenapa,mereka berserah kepada Allah saje yg mengetahui,kecuali datangnya akidah abu hassan asya'ari kerana fahaman al-jahmiyah dan muktazilah mendustakan Ayat2 dan mentakwil tanpa merujuk al-quran dan hadis nabi saw tapi abu hassan asya'ari lah yg di beri ilmu dari sisi Allah membantah golongan mentakwil dgn akal tanpa al-quran dan sunnah,maka imam abu hassan asya'ari diberi ilmu oleh Allah utk menepis fahaman al-jahmiyah dan muktazilah supaya tidak meresap ke dada masyarakat umat islam,janji Allah itu benar kerana itu golongan muktazilah berdendam dgn golongan yg bersependapat dgn imam abu hassan asya'ari dan yg banyak mengkritik mereka malah ulama salaf menghukum golongan al-jahmiyah dan muktazilah adalah kafir,tapi tetapi dizaman sekarang nie,golongan itu mereka menganggap masih dalam org mukmin cuma menghukum sebagai kufur,maka di situlah dendam mereka kerana di permalukan oleh yg bersekongkol dgn pendapat imam abu hassan asya'ari dan mutaridiyah walaupun berbeza pendapat,tapi tidak di ingkari oleh mereka bertiga kecuali golongan al-jahmiyah dan muktazilah yg tidak bersetuju dgn pendapat abu hassan asya'ari..Jika nak kata ada di atas arasy harus di takwilan dgn berhati2 mengikut apa yg di turunkan oleh Allah iaitu kitab2 al-quran dan sunnah kerana al-sunnah itu datang dari Allah dan al-quran datang dari kalamullah..tapi yg lebih selamat Allah dah nyatakan sebagaimana dalil al-quran dan hadis<br /><br /> Al-Baqarah:186 - Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. Dan hadis<br />Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,<br /><br />وَالَّذِى تَدْعُونَهُ أَقْرَبُ إِلَى أَحَدِكُمْ مِنْ عُنُقِ رَاحِلَةِ أَحَدِكُمْ “Yang kalian seru adalah Rabb yang lebih dekat pada salah seorang di antara kalian daripada urat leher unta tunggangan kalian.” (HR. Muslim no 2704Maliku jabbarhttps://www.blogger.com/profile/00459694439814481410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-43518103175686390682015-03-19T09:58:56.269-07:002015-03-19T09:58:56.269-07:00Tuhan Yang menciptakan langit dan bumi serta Segal...Tuhan Yang menciptakan langit dan bumi serta Segala Yang ada di antara keduanya, Dalam enam masa, kemudian ia bersemayam di atas Arasy, ialah Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah); maka Bertanyalah akan hal itu (tentang Allah) kepada Yang mengetahuinya (Muhammad s.a.w.). (al-Furqaan: 59)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13486572478455225969noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-26446564739084070052009-07-06T13:22:47.869-07:002009-07-06T13:22:47.869-07:00semoga Allah berkati kita semua Aminnnsemoga Allah berkati kita semua AminnnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-88150187587589932912009-07-06T13:21:41.897-07:002009-07-06T13:21:41.897-07:00ish2 Allah memang berada di arasy tapi Allah juga ...ish2 Allah memang berada di arasy tapi Allah juga maha besar beerti setiap jisim dan atom setiap benda dlm alam semesta ni dan dialam lain dan diluar alam semesta ni adalah Allah, Allah terlalu besar sehingga semuanya adalah dia...bukan sahaja kudrat dan kuasa...tp diriNya, di arasy tu menunjukkan Allah Maha hebat sehingga berada di Luar alam semesta,(arasy) ,....di boleh berada di arasy dan dimana2 sahaja,itu yg wajib kita yakin dan beriman...maksud berada dimana2 bukan dier manusia utk bergerak dr satu tmpt ke satu tempat sbb manusia kecik dr bumi tp Allah terlalu besar yang dilangit dan dibumi dan diarasy pun dia, kuasanya tanda had utk tentukan dimana dia, so kat sini jgn la persoal mana Allah seolah2 Allah tu kecik dan boleh gerak2..tp yakin lah Allah itu dilangit dan dibumi, di arasy..aminnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-34899164423339058302009-04-07T03:16:00.000-07:002009-04-07T03:16:00.000-07:00Yg berpenyakit hati ialah apabila belajar tauhid s...Yg berpenyakit hati ialah apabila belajar tauhid sambil menyertakan<BR/>imaginasi antara Khaliq&Makhluk.<BR/>Khaliq bersesuaian dgn sifatnya juga bersalahan dgn sifat makhluk. Mana mungkin sama! Bahkan siapa lagi sebaik-baik perkataan selain DIA? Atau barangkali dah terbiasa dengan wahdatul wujudjungg00dhttps://www.blogger.com/profile/15581348795322207482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-79723746100999032212009-01-06T20:04:00.000-08:002009-01-06T20:04:00.000-08:00maaf mas. saya baru saja masuk blog ini dan saya m...maaf mas. saya baru saja masuk blog ini dan saya melihat anda berkata terpengaruh dengan ajaran wahabi, saya kurang setuju dengan perkataan anda. saya kira untuk berkomentar janganlah memojokkan suatu faham walaupun sudah dianggap sesat akan tetapi bersikaplah toleran dengan pendapat tersebut kerena bagaimanapun perbedaan ada hikmahnyadatu azizhttps://www.blogger.com/profile/05302673196138045086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-62420844374729077132008-12-13T21:12:00.000-08:002008-12-13T21:12:00.000-08:00Brother nawawi! saya doakan anda dalam hidayah All...Brother nawawi! saya doakan anda dalam hidayah Allah agar anda dapat mengesani dimana kesilapan yang cuba diselitkan dalam minda kita dengan separuh perkataan yang boleh membawa kesamaran terhadap 'akidah kita , kerana bila asas akidah sudah mula bergoyang berpusing dan terpesong maka rusaklah segala bangunan agama yang kita pertahankan selama iniwiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-21242028479092443282008-12-13T20:52:00.000-08:002008-12-13T20:52:00.000-08:00Sila perhatikan tajuk yang diatas yang berwarna me...Sila perhatikan tajuk yang diatas yang berwarna merah tu [mempercayai Allah diatas 'arasy benarkah mereka ada penyakit hati]? yang di sebut diatas tu pun dah mula membawa pengeliruan dan kesamaran sebab Quran cuma mengatakan [Allah istawa atas 'arasy]sahaja , yang mana atas disini bermaksud berkuasa meninggi dan mempunyai arasy bukan bermaksud bertempat diatas arasy , kerana kepercayaan ini boleh membawa kesamaran yang akan menjadi fitnah kepada orang ramai minta saudara berhati-hati dengan selogan dan pertayaan tersebut . firman Allah bermaksud "tiada mengambil (pengajaran) perhatian melainkan mereka yang berhati fikiran" Zumar 9wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-25080699890747182062008-12-13T20:27:00.000-08:002008-12-13T20:27:00.000-08:00Alhamdulillah! kiranya anda juga sama fahaman dan ...Alhamdulillah! kiranya anda juga sama fahaman dan i'tiqad dengan orang ramai dari kalangan alswj disini. Ini yang kita doakan ,semuga umat Islam disebelah tanah air kita ini dapat bersatu hati dalam akidah mereka dan tidak berpecah belah dan bermusuhan sama sendiri, yang mana kesatuan umat Islam itulah kekuatan yang menjadi binting selama ini dari serangan dan penjajahan minda umat Islam.Ajinda utama musuh untuk melemahkan islam ,mereka siang malam berusaha untuk memadamkan cahaya sinran pertunjuk Islam Sebab itulah kita perlu cemburu dan peka dengan ajaran dan gerakan yang dibawa masuk kesini yang boleh memecah belahkan perpaduan umat Islam.sekalipun atas alasan agama itu sendiri bertoping kan nama-nama yang menarek dan mempesunakan.wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-47826947374328226552008-12-13T19:27:00.000-08:002008-12-13T19:27:00.000-08:00Siapa yang menyatakan Allah duduk dan bertempat? S...Siapa yang menyatakan Allah duduk dan bertempat? Siapa yg menyatakan Allah duduk di 'Arsy? Mana datangnya statement anda?<BR/><BR/>Tidak pula kami mebawakannya begitu.Abu Numair Nawawi B. Subandihttps://www.blogger.com/profile/04810800225459029381noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-10250250638023736082008-12-13T17:48:00.000-08:002008-12-13T17:48:00.000-08:00Sejarah ,perkataan ulama, hadis sahih dari Rasulul...Sejarah ,perkataan ulama, hadis sahih dari Rasulullah pun, ada orang berani menulak dan meraguinya sebab itu dibentangkan disini al Quran sendiri yangtakmampu ditolak lagi ,kerana dalinya adalah qat'i dan mutawatir lihat apa firman Allah padaayat 78-79 dari surah al Taubab dan ayat14 dari surah al Hujurat .Ambillah peringatan dan pengajaran dari amaran dan ingatan Allah tersebut .wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-86527176817403069512008-12-13T17:12:00.000-08:002008-12-13T17:12:00.000-08:00Memang cukup dengan fatwa ulama itu, tetapi jangan...Memang cukup dengan fatwa ulama itu, tetapi jangan pula duduk salah artikan fatwa mereka tersebut seperti kamu ni, sahingga mereka para ulama yang besar-besar itu juga berfahaman salah seperti mereka yang berakidah bahawa Allah tu bertempat, subhana Llahi dari apa yang mereka sipatkan lagi Maha tinggi dan agong.wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-36662478082139699732008-12-13T17:02:00.000-08:002008-12-13T17:02:00.000-08:00Mempercayai Allah atas 'arasy itu tak ada yang sal...Mempercayai Allah atas 'arasy itu tak ada yang salahnya kerana sesuai dengan firmanNya tetapi atas itu sendiri bukanlah bermaksud bertempat diatas arasyNya, kerana arasy tu sendiri bukanlah tempat duduk bagi Allah. <BR/><BR/>Orang berpenyakit hatinya saja yang percaya begitu mengelirukan bahawa Allah berjisim dan bertempat.Jadi perkataan atas dengan diatas itu berbeza maknanya ,kalau atas sahaja boleh difahami menginggi bekuasa penuh Maha tinggi darjatNya mempunyai kerajaan tapi kalau dikatakan diatas a'rasy itu memberi arti yang kesamaran bahawa Allah bertempat,berjisim berjihat dan sebagainya dari sipat makhlukNya yang baru .Ini yang mustahil ni,sebab bila dikatakan Allah diatas arasy pun sudah boleh difahami mengandungi makna yang menyerupai Allah dengan makhluk sama-sama memerlukan tempat seperti makhluk yang baru ini .Ini yang wajib kita tolak, sekalipun dia terkenal sebagai ulama atau ustaz, bukan cakapnya tu kita perlu tolak tetapi akna percakapan dan arti perkataannya yang boleh memberi kesamaran itu yang kita terpaksa tolak ,kerana bertentangan dengan kalam Allah sendiri dalam ayat yang muhkamat yang lain yang merupakan ibu kepada al kitab itu sendiri .wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-5866244504094331862008-12-13T06:15:00.000-08:002008-12-13T06:15:00.000-08:00Cukuplah dengan fatwa ulama yg dibawakan melalui a...Cukuplah dengan fatwa ulama yg dibawakan melalui artikel...Nawawi Bin Subandihttps://www.blogger.com/profile/08931498832188314694noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-15619647424204291522008-12-12T23:31:00.000-08:002008-12-12T23:31:00.000-08:00kepada mereka yang terpengaruh sangat dengan gerak...kepada mereka yang terpengaruh sangat dengan gerakan ajaran wahabi yang lahir dan berasal dari najd ini, dari golongan yang engaku sebagi mutsaifin ,aku suka nak peringatkan mereka dengan sejarah hitam mereka dari peringatan ulama , juga melalui hadis dan kenyataan al Quran yang qat'i dan tidak mampu diragui oleh sesiapa pun.Sejarah mereka yang berlatar belakangkan penjajah dan musuh Islam itu, sahingga dapat menjatuhkan kekuatan kerajaan Islam pada msaa itu.Manakla keturunan mereka dari keturunan bani hanifah sama dengan musailamah al kazzab dan firasat Rasulullah dalam beberapa hadis sahihnya ada menceritakan kadaan mereka malah dalam Quran juga terdapat catitan mengenai kaum badwy(arab dusun) atau 'arabi menurut panggilan Quran bagimana akhlak mereka yang jelik dan biadab.Oleh itu tak perlu lagi kenyataan dan bukti lain lagi bagi mereka yang berfikir .wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-36934425305779750762008-12-12T18:49:00.000-08:002008-12-12T18:49:00.000-08:00nampaknya kumpulan mutasallafi ini mula faham a'ki...nampaknya kumpulan mutasallafi ini mula faham a'kidah aswj yang dianuti oleh (swdul 'azam)majuriti umat Islam didunia hari ini ,kerana mereka mulai dapat membezakan antara dua ayat (muhkam dan mutasyabih) ini,alhamdulillah 'ala kulli hal ,mereka tak berapa berani mengikut dan terpengaruh lagi dengan apa yang kesamaran dari ayat tersebut, mereka mulai lari-lari dan berselindung bimbang terkena dengan maksud firman Allah swt tadi.Kami asy'ariyyun telah beriman dengan segala ayat Allah tak perlu bawa banyak ayat dan sebuah Quran, bahkan cukup dengan satu ayat Allah, kami sudah berimam dan yakin , tetapi bagi siapa yang tidak beriman tu bawalah berapa banyak ayat pun tak berguna semuanya, firmanNya bermaksud "tidak berguna segala ayat dan peringatan terhadap mereka yang tidak beriman" Yunus 101.Aku percaya ramai lagi mereka yang akan menulis dan menjawab pengeliruan ini dengan penuh yakin Allah tidak akan membenarkan(cahaya) pertunjuk agama Nya padam dan terhapus dari muka bumi in .wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-42881620193466703902008-12-12T18:00:00.000-08:002008-12-12T18:00:00.000-08:00Orang kita disini kebanyakannya faham ayat mutasya...Orang kita disini kebanyakannya faham ayat mutasyabihat ini mengikut fahaman hkhalaf artinya mereka tidak menerima apa (makna)yang kesamaran dan boleh menyeruapakan Allah dengan makhlkNya tetapi mereka bersama ayat muhkamat yang mengatakan "Allah tidak menyerupaiNya sesuatu" al Syuraa 11 kerana mereka takut tergulong bersama mereka yang berpenyakit hatinya dari kalangan kaum mujassimah ,muktazilah, jahmiah karamiah yang terpengaruh dan mengikut makna yang kesamaran dari ayat mutasyabihat itu sahingga mereka percaya Allah itu bertempat berjisim turun naik dan sebagainya.Sedangkan Allah itu tidak memerlukan sebarang tempat dan makhlukNya, malah sebaliknya sekalian makhluk ini yang memerlukanNya firmanNya bermaksud Allah itu lah Tuhan yang menjadi tumpuan segala yang lain sedangkan IaNya Maha kaya dari segala sesuatu .Sebab itu segala makna terjemahan yang boleh membawa kesamaran ini seperti bersemayam bertempat diatas (yang bermakna duduk diatas bersela) dan sebagainya semuanya tidak akan mereka terima , takut tergulong dari kumpulan mujassimah tadi , tetapi (bersemayam)dengan makna dan terjemahan yang tidak memberi pengeliruan bermaksud" Meninggi Maha suci dari tempat menguasai mungkin mereka boleh terima kerana bersemayam itu bila digunakan kepada Allah maka ianya boleh memberi gambaran yang salah tadi kerana ianya di pakai untuk raja dan manusia jadi kalau ada siapa yang ingin terjemah juga istawa itu dengan bersemayam tentulah bersyarat dan kena berhati-hati bimbang takut boleh disalah faham saperti kaum mujassimah tadi.lantaran inilah terdapat juga mereka yang menterjemahkan istawa itu dengan bersemayam tetapi syaratnya bukan seperti bersemayam raja atau manusia , bertempat dan sebagainya .Maha suci Allah dari menyerupai sesuatu yang lain.kerana Allah bersipat dengan mukhalafah lilhawadis .Sebab itulah dalil yang dibawa oleh kumpulan itu bahawa Allah beristawa atas arasy sebagaimana yang difatwa oleh ulamak itu bermaksukan bahawa atas itu bukan bermakna tempat ruang masa dan lain , tetapi maksudnya dengan makna yang kedua iaitu tinggi berkuasa memerintah dan sebagaimana yang sesuai dengan kebesaranNya,jadi dalil kumpulan tersebut (sesat itu)adalah kurang tepat dan sesat juga sebagai mana kata 'Ali krm yang masyhur.Allah menjadikan arasy bukan sebagai tempat dudukNya .Oleh itu boleh dibuat kesimpulan disini sekalipun ada ulama yang mengatakan tuhan atas arasy atau dilangit dan sebagainya bermaksud bukan sebagai tempatNya tetapi atas disini dengan makna meninggi berkuasa memerintah , contohnya seperti Allah berfirman bermaksud dua tanggan,mata ,dimana saja kamu hadap disana wajh Allah al Baqarah 115.Ini semua ayat yang kesamaran yang boleh disalah faham bahawa Allah tu bertempat dan ada dimana-mana,sedangkan kita yakin bahawa bertempat itu mustahil bagi Allah swt.Kata 'Ali ra.lagi "segala yang terlintas dibenak kamu maka Allah menyalahi (bukan)itu semua" keyakinan kita semua ini, sama dengan Quran hadis ulama salaf dan khalaf .Itulah 'akidah kaum aswj di setiap zaman kami akan hidup dan mati atasnya insyaallah. Dengan 'akidah ini kami harapkan kejayaan dan keamanan dengan rahmat Allah dan limpah kemurahanNya .wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3101615619146036576.post-26641528109518327282008-12-12T09:28:00.000-08:002008-12-12T09:28:00.000-08:00Saya melihat kembali firman Allah tersebut, dan bi...Saya melihat kembali firman Allah tersebut, dan bila saya amati maksudnya didapati jelas seperti apa yang dijawab oleh penulis tersebut dan tidak ada yang boleh meracukan sesiapa kerana Allah sendiri menyatakan bahawa orang berpenyakit hati saja yang terpengaruh untuk mengikuti apa yang kesamaran dari ayat tersebut sedangkan kita tahu ayat mutasyabihat itu mengandungi bayak makna ada yang kesamaran dan ada juga yang jelas sesuai dengan kebesaran Allah contoh berlabuh atas bukit judy bila digunakan kalimah tersebut kepada kapal dan bila digunakannya pula kepada manusia di katakan dewasa dan matang(cerdik ) sedangkan ayat muhkamat pula maknanya jelas dan tepat tidak ada makna yang kesamaran .Jadi bila ayat mutasyabihat itu ada banyak makna ada yang sesuai dan ada yang kesamaran .Jadi orang yang berpenyakit hatinya memilih makna yang kesamaran tersebut dan mengikutinya untuk menimbulkan fitnah sedangkan mereka yang rasekh ilmunya tetap mempercayainya (semua ayat alQuran )itu sama ada yang muhkamat atau mutasyabihat semuanya dari Rabb kami dan mengambil dari ayat mutasyabihat itu, dari maknanya yang banyak itu apa yang lebih layak dengan kebesaran Allah dan meninggalkan yang kesamaran itu seperti istawa dikatakan istaula dan meninggalkan yang boleh membawa sebarang kesamaran seperti bersemayam bertempat dan sebagainya , tetapi orang yang ada berpenyakit hati tadi tetap berkeras maseh mengikut dan mempertahankan apa yang kesamaran dari ayat mutasyabihat tersebut dengan terjemahan bersemayam dan bertempat diatas juga .Sedangkan Allah itu tidak ada umpamaNya sesuatu ,dan Maha suci dari menyerupai makhlukNya .wiseman traderhttps://www.blogger.com/profile/06987751357049534429noreply@blogger.com