Assalamuaikum warahmatullah...
-----------@@@@-----------
Mukaddimah
Daripada: Kami, kepada Saudaraku Sahibus Samahah, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin.
Telah sampai kepada umat bahawa karangan-karangan tuan memiliki penyimpangan terhadap mazhab salaf, dan telah sering juga tuan memberikan jolokan yang keji kepada para ulama sunnah. serta tidak kurang juga fatwa-fatwa yang tuan nukilkan bersumber dari ahli bid'ah. Cukuplah bagimu ucapan pendahulu kita, dari kalangan ulama yang antusias dalam sunnah, yang dijoloki sebagai alim, muhaddith, yang dikatakan Syeikh Bin Baz, sebagai mujaddid di bawah langit ini, iaitu Syeikh al-Albani:
Ketika Syaikh al-Albani ditanya oleh Abul Hasan Al-Mishri (Musthafa bin Isma'il Abul Hasan Al Sulaimani Al Ma'ribi Al Mishri, sebelum menyimpang manhajnya):
"Bagaimana menurut Syaikh tentang Syaikh Muqbil dan Syaikh Rabi' yang keduanya memerangi pendapat-pendapat bid'ah, dan sebagian anak-anak muda yang meragukan kemampuan kedua orang Syaikh ini. Seandainya Syaikh menyampaikan nasehat kepada mereka tentang dua orang Syaikh ini walaupun dengan keterangan yang ringkas, semoga Allah menjadikan manfaat yang banyak dan semoga dengan keterangan Syaikh akan dapat menolak omongan tentang dua orang Syaikh ini, iaitu omongan orang-orang yang ingin mencela keduanya".
Syaikh al-Albani menjawab:
"Kita tidak ragu bertahmid kepada Allah bahawa Allah menjadikan dakwah yang baik ini tegak di atas al-Kitab, as-Sunnah (yakni hadits) dan di atas manhaj salafush-shalih dengan para da'i yang terdapat di berbagai negeri Islam yang menunaikan amalan fardhu kifayah ini dimana sedikit orang yang mau menjalankan amalan ini di dunia Islam pada hari ini. Oleh kerana itu kedengkian kepada dua orang Syaikh ini yang keduanya berdakwah kepada Al-Kitab. As-Sunnah dan kepada pemahaman salafushshalih serta memerangi orang-orang yang menyimpang dari manhaj yang benar, sehingga tidak tersembunyi bagi setiap orang, hanyalah akan timbul pada salah satu dari dua golongan, iaitu orang jahil atau ahlul bid'ah. Kalau orang tersebut jahil, maka untuk membimbing mereka kepada kebenaran akan lebih mudah kerana ia semula menyangka dirinya mempunyai ilmu, kemudian setelah tampak jelas baginya ilmu yang benar, ia akan terbimbing kepada kebenaran. Oleh kerana itu aku telah menyatakan dalam banyak kesempatan, bahawa pada sebagian jama'ah-jama'ah yang berdiri pada hari ini, dan mereka ini menyimpang dari dakwah kita. Kita lihat bahawa dikalangan mereka ada keikhlasan, maka aku katakan bahawa mereka lebih aku cintai daripada orang yang bersama kita di dalam dakwah kita, tetapi kemudian tampaklah bahawa ia tidak bersama kita dalam perkara keikhlasannya, padahal ikhlas adalah merupakan syarat diterimanya suatu amalan shalih. Adapun jika orang tersebut adalah ahli bid'ah, maka tidak ada lagi bagi kita untuk membimbing mereka pada kebenaran kecuali jika Allah memberi petunjuk. Ada dua kemungkinan jenis orang yang mencerca kedua Syaikh ini sebagimana telah kita sebut, iaitu ia adalah orang jahil sehingga ia harus diajari ilmu atau ia adalah shahibul hawa'(ahlul bid’ah)". (Membantah Tuduhan, Menjawab Tantangan, hal.77-78).
Sesungguhnya hal yang demikian itu merupakan satu bencana, musibah kepada umat manusia dan juga kepada dirimu sendiri wahai tuan. Sesungguhnya tanganmu dan mulutmu yang berbuat demikian, adalah pedang yang tajam yang merobek jantung Islam dan sunnah, kerana tuan telah berusaha saban hari untuk menjatuhkan para pembela sunnah zaman ini. Sesungguhnya setiap manusia itu akan kembali juga kepada sang penciptanya. Maka takutkanlah azab Allah di hari pembalasan. Ingatlah bahawa disana tiada jalan kembali. Barangsiap yang memusuhi walinya, bererti bahawa dia juga memusuhi Allah azzawajalla. Dikesempatan yang masih tersisa, sementara ajal belum menjelma, maka kembalilah kepada al haq, wahai tuan yang saya hormati. Apakah kekayaan, harta, pangkat, pujian, nafsu dan sanjungan itu lebih bernilai dari kebenaran? dan apakah yang tuan perjuangkan itu merupakan hakikat yang menyenangkan?
Lalu, tinggalkan sesuatu yang akan sirna, dan peganglah sesuatu yang akan kekal selamanya, tali Allah! Sesungguhnya kemarahan daku, adalah kerana kecintaanku kepada dirimu, dan kepada agama allah ini dan sunnah rasulnya serta para sahabat baginda. tidak lain! Ingtlah perhitungan kita ini, akan dilihat oleh Allah. dan aku telah berbuat semampu aku untuk mengajak tuan yang daku hormati, kembali kepada sunnah! selebihnya adalah didalam perhitungan dan perkiraan allah. Dari Allah kita datang, kepadanya jua kita kembali akhir, daku amat-amat berharar agar syeikh akan menyedari kesalahan-mu dan bersedia untuk menerima kebenaran. sesungguhnya wala wal bara adalah atas Al Quran wa sunnah wa fahmus sahabah.
Wassalam.
Moga tuan akan kembali.
-----------@@@@-----------
Berikut saya petik dan nukilkan semula dari Kitab “Islam Liberal Tafsiran Agama Yang Kian Terpesong” (Terbitan Karya Bestari), tulisan SS Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin:
-----------@@@@-----------
"Sikap ghulu sesetengah golongan kesufian telah menyebabkan mereka melebihkan syeikh mereka dari-pada yang sepatutnya. Sikap ghulu golongan fiqh telah menyebabkan mereka meletakkan hukum-hakam, syarak dan persoalan agama yang menyusahkan orang ramai. Sedangkan Islam bersifat mudah dan ALLAH ingin mempermudahkan hamba-hamba-NYA dalam beragama, bukan menyusahkan. Sikap ekstrim sese-tengah golongan Salafiyyah pula telah menyebabkan mereka menghukum sesat sejumlah besar tokoh-tokoh umat dengan membuat andaian yang salah terhadap beberapa ucapan dan pendirian mereka. Ini seperti yang dilakukan oleh aliran Madkhaliyyah[1] dan beberapa pengikutnya di bumi ini.
[1] Hal ini merujuk kepada al-Syeikh Dr. Rabi’ bin Hadi al-Madkhali dari Arab Saudi. Seorang tokoh yang kontroversi. Alirannya terkenal dengan menghukum sesat, fasiq dan seakan mengkafirkan sebahagian besar ulama zaman kini. Aliran ini terkenal dengan sikap melampau dan bersedia menghukum sesiapa sahaja yang tidak sealiran dengan mereka. Mereka mendakwa mereka berpegang dengan pegangan Salaf dan mereka merupakan Salafiyyah. Di negara kita juga ada segelintir yang terpengaruh dengan aliran ini. Antaranya tulisan seorang tokoh, Muwazanah (Penilaian Seimbang), Hukumnya Sunnah Atau Bidaah. Dalam tulisan yang penuh dengan pembohongan fakta itu, penulisnya telah memberikan gambaran yang salah tentang pegangan Salaf. Beliau telah juga menghukum sesat Muhammad Qutub, Hasan al-Banna, Dr. Yusuf al-Qaradawi, Muhammad Surur, Safar Hawali, 'Abdul Rahman 'Abdul Khaliq, Hadi al-Misri, Mahmud Tahhan dan tokoh-tokoh ulama yang lain. Dengan memetik kenyataan tokoh-tokoh itu secara tidak amanah, penulis menghukum mereka dengan sikap yang penuh kemelampauan. Umpamanya pada muka surat 17, membohongi teks asal al-Qaradawi dan membuat hukuman seakan al-Qaradawi kafir dengan katanya: 'Perkataan seperti ini sebenarnya sama seperti memerangi tauhid uluhiyah dan tauhid asma’ wa sifat. Ucapan ini adalah syubhat dan perangkap iblis atau syaitan.' Kita tahu bahawa memerangi tauhid adalah kekufuran, sedangkan mustahil tokoh seperti al-Qaradawi memerangi tauhid. Semoga ALLAH memelihara kaum muslimin daripada sikap melampau. Ramai tokoh ulama telah menjawab aliran melampau Salafiyyah Madkhaliyyah ini. Sila rujuk laman web: http://www.khomri.jeeran.com."
Rujukan: “Islam Liberal Tafsiran Agama Yang Kian Terpesong”, Tulisan Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin, Terbitan Karya Bestari, m/s. 21
-----------@@@@-----------
Bantahan & Persoalan:
Berdasarkan Teks Yang as-Sheikh SS Dr. Mohd. Asri Kemukakan, Saya Bincangkan Satu Persatu -
1) "Ini seperti yang dilakukan oleh aliran Madkhaliyyah [1] dan beberapa pengikutnya di bumi ini"
Mengapakah Dr. Mohd. Asri melabelkan Syeikh Dr. Rabi’ Sebagai Aliran Madhkaliyah? [dan sesetengah penulis menyebutkannya sebagai Salafi Yamani ataupun Salafi Syadid] justeru terdapat persoalan di sini, siapakah Dr. Rabi’ ini dan apakah Aliran pemikirannya menyimpang dari kebenaran?
Tetapi apabila dilihat, bahawa Syeikh Rabi itu merupakan seorang tokoh ulama sunnah yang disanjungi oleh para masyaikh sunnah yang lain, dan ia dinyatakan oleh para masyaikh sebagai ulama yang benar pemahamannya, lurus aqidahnya!
Dengan ini juga, kita dapati bahawa tindakannya menghujat para tokoh bid'ah merupakan jalan yang di atas kebenaran, dan Syeikh Dr. Rabi' disokong oleh seluruh para masyaikh dalam hal ini! Apakah Dr. Mohd. Asri terlupa bahawa menggelar-gelar tokoh sunnah itu adalah perbuatan Yahudi, Nasrani dan ahli bid'ah?
Al-Imam Ahmad bin Sinan Al-Qaththan rahimahullah berkata: "Tidak ada seorang pun dari ahlul bid'ah di dunia ini kecuali benci terhadap ahlul hadits (Ahlus Sunnah wal Jamaah)". (Syaraf Ash-habil Hadits, karya Al-Khathib Al-Baghdadi rahimahullah, hal. 73)
Al-Imam Isma'il bin Abdurrahman Ash-Shabuni rahimahullah berkata: "Tanda dan ciri mereka yang utama adalah permusuhan, penghinaan dan pelecehan yang luar biasa terhadap pembawa hadits Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam (ulama)". (Aqidatus Salaf Ash-habil Hadits, hal.116)
Al-Imam Abu Hatim Ar-Razi rahimahullah berkata: "Ciri-ciri ahlul bid'ah adalah melecehkan ahlul atsar (Ahlus Sunnah wal Jamaah)." (Syarh Ushul I'tiqad Ahlus Sunnah Wal Jama'ah, karya al-Laalika’i rahimahullah, 1/200)
Apakah Dr. Mohd. Asri termasuk dalam cakupan ahli bid'ah yang disebutkan oleh para imam ahlus sunnah, iaitu manusia yng mencela para ulama sunnah? Apakah di dalam hati Dr. Mohd. Asri terbuku kebencian yang mendalam terhadap Syeikh Dr. Rabi’? Mengapa? Dan apa maksud Dr. Mohd. Asri dengan pengucapan buruk ini? mahu menjatuhkan Syeikh Dr. Rabi' dan menghinakannya? Sesungguhnya al-Alamah al-Muhaddith Syeikh Dr. Rabi' al-Madkhali merupakan anak murid senior kepada Syeikh Bin Bazz, kepada Syeikh Uthaimin dan kepada Syeikh al-Albani. Malah mereka bertiga memberikan pujian dan syahadah kepada Syeikh Dr. Rabi'. Syeikh telah mendapat sanjungan, inilah janji Allah:
"Niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang berilmu beberapa derajat." (Al-Mujadilah: 11)
asy-Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin rahimahullah berkata: "Oleh kerana itu kita dapati orang-orang yang berilmu selalu menyandang pujian. Setiap (nama mereka) disebut, pujian pun tercurah untuk mereka. Ini merupakan wujud diangkatnya darjat (mereka) di dunia. Adapun di akhirat, akan menempati darjat yang tinggi lagi mulia sesuai dengan apa yang mereka dakwahkan di jalan Allah Subhanahu wa Ta'ala dan realisasi dari ilmu yang mereka miliki." (Kitabul Ilmi, hal.14)
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata: "Maka wajib bagi seluruh kaum muslimin - setelah mencintai Allah Subhanahu wa Ta'ala dan Rasul-Nya- untuk mencintai orang-orang yang beriman sebagaimana yang telah disebutkan di dalam Al Qur'an, terkhusus para ulama pewaris para Nabi, yang diposisikan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala bagaikan bintang-bintang di angkasa yang jadi petunjuk arah di tengah gelapnya daratan maupun lautan. Kaum muslimin pun sepakat bahawa para ulama merupakan orang-orang yang berilmu dan dapat membimbing ke jalan yang lurus." (Raf'ul Malam 'Anil Aimmatil A'lam, hal. 3)
Malah layaklah Syeikh Dr. Rabi’ mendapat pujian dan sanjungan. asy-Syaikh al-Albani rahimahullah menyatakan: "Sesungguhnya pembawa bendera al-Jarh wat Ta'dil di masa ini dengan sebenarnya adalah saudara kita DR. Rabi' …"
Asy-Syaikh Al-'Utsaimin rahimahullah berkata: "…dan Asy-Syaikh termasuk 'ulama sunnah, termasuk ahlul khair, aqidahnya selamat (dari penyimpangan, pent), dan manhajnya lurus."
Asy-Syaikh Muhammad bin 'Abdillah As-Subayyil (imam Al-Masjidil Haram):
"…beliau memiliki kesungguhan yang besar dalam da'wah di jalan Allah Subhanahu wa Ta'ala di atas manhaj as-salafush shalih, membela aqidah as-salafiyyah yang shahih, membantah orang-orang yang menyimpang, dari kalangan ahlul bid'ah dan ahlul ahwa'…" (Lihat Ats-Tsana-ul Badi' minal 'Ulama-i 'ala Asy-Syaikh Rabi' karya Asy-Syaikh Khalid Azh-Zhafiri)
2) "Seorang tokoh yang kontraversi"
Syeikh Dr. Rabi' dikatakan kontraversi, justeru siapakah yang mengkontraversikan beliau? Melainkan para ahli bid'ah dan hizbiyyun. Sedangkan pada sisi ulama sunnah, Syeikh Dr. Rabi' dikenali sebagai memiliki jalan yang selamat, aqidah yang benar, manhaj yang salafi. Sepastinya-lah Ibn Taimiyyyah juga ulama yang kontraversi, tetapi yang menganggapkan sebagai kontraversi hanya pada pihak ahli bid'ah, sedangkan pada pihak ahlus sunnah, Syeikhul Islam amatlah benar perjuanggannya.
Siapa yang tidak mengenal Ibn Taimiyyah dengan segala kontraversinya? Semua umat. Bagaimana ini berlaku? Kerana wujud orang-orang ahli bid'ah yang membuat cerita tentang beliau. Mengapa ahli bid'ah melakukan hal tersebut? Kerana Syeikhul Islam membantah mereka dengan hujjah. Begitu juga dengan Syeikh Dr. Rabi’ yang dihentam oleh para ahli bid'ah, kerana mereka dibongkarkan kedustaan mereka oleh hujjah Syeikh Dr. Rabi’. Kalaulah Dr. Mohd. Asri yang mendapat gelar “Phd” dalam bidang hadith, menganggap bahawa Syeikh Dr. Rabi’ itu seorang yang menyeleweng, maka tulislah satu hujjah (kitab) yang membongkar kepalsuan Syeikh Dr. Rabi, dan kitab tersebut haruslah Dr. Mohd. Asri berikan kepada para masyaikh untuk disemak dan diberikan kata-kata awalan. Saya tidak mengerti apakah Dr. Mohd. Asri menyedari bahawa ucapan Dr. Mohd. Asri ini seolah-olah Zamihan Thsani (Zamihan ke dua). Zamihan mencela Ibn Taimiyyah yang memegang panji Jahar pada zaman silam sedangkan Dr. Mohd. Asri berusaha menjatuhkan Syeikh Dr. Rabi' yang memegang panji Jahar pada zaman ini. Apa maksud Dr. Mohd. Asri dengan mengucapkan sekian banyak kalimat dusta dan keji ini?
Asy-Syaikh Shalih bin Fauzan Al-Fauzan hafizhahullah: "Yang demikian itu dalam rangka untuk memisahkan umat dari ulamanya. Sehingga (bila berhasil) akan mudah bagi mereka (Ahlul Bid'ah) untuk menyusupkan pelbagai kerancuan pemikiran dan kesesatan yang dapat menyesatkan umat dan memecah belah kekuatan mereka. Itulah misi yang mereka inginkan, maka hendaknya kita waspada." (Ma Yajibu Fit Ta'amuli Ma'al Ulama, hal. 17)
Asy-Syaikh Shalih bin Fauzan al-Fauzan hafizhahullah berkata: "Menggunjing ulama, melecehkan, dan menjelek-jelekkan mereka merupakan jenis ghibah dan namimah yang paling berat, kerana dapat memisahkan umat dari ulamanya dan terkikisnya kepercayaan umat kepada mereka. Jika ini terjadi, akan muncul kejelekan (keburukan) yang besar." (Ma Yajibu Fit Ta'amuli Ma'al Ulama, hal. 17)
Apakah Dr. Mohd. Asri merupakan manusia yang cuba untuk memecah-belahkan ummah, mencerai-beraikan ulama dari kaumnya?
3) "Terkenal dengan menghukum sesat, fasiq dan seakan mengkafirkan sebahagian besar ulama zaman kini. Aliran ini terkenal dengan sikap melampau dan bersedia menghukum sesiapa sahaja yang tidak sealiran dengan mereka".
Apakah maksud Dr. Mohd. Asri dengan mengatakan bahawa Syeikh Dr. Rabi’ dikenali sebagai aliran melampau, mudah menghukum sesat, fasiq dan seakan mengkafirkan ulama' umat ini? Apakah Dr. Mohd. Asri tidak membaca karangan-karangan Dr Rabi' berkenaan manhaj-manhaj sesat dan jaharnya/kritikannya terhadap para tokoh sesat?
Atau Dr. Mohd. Asri sendiri yang tidak memahami Manhaj Salaf malah amat menghairankan bagaimana Dr tidak mengambil ilmu hadith dari al-Albani padahal al-Albani merupakan ulama hadith yang unggul di zaman ini, yang berdiam di jordan. Atau Dr. Mohd. Asri sendiri tidak mengenal siapakah ulama sunnah dan siapa pula ulama bid'ah. Atau Dr. Mohd. Asri sendiri tidak mengenal hakikat bid'ah dalam aqidah dan manhaj, yang Dr. Mohd. Asri kenal bid'ah hanyalah seputar fiqh. Padahal sekelian ulama sunnah menyatakan bahawa Syeikh Dr. Rabi’ itu adalah seorang ulama yang tawaddu', lembut dalam bicaranya, lurus pemahamannnya, tetapi keras kepada ahli bid'ah. Syeikh Dr. Rabi’ dimuliakan oleh para masyeikh sunnah yang lainnya.
Perhatikanlah wahai SS Dr. Mohd. Asri, bahawa memberikan sikap keras kepada ahli bid'ah merupakan jalannya ahlus sunnah.
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata:
"Da'i yang mengajak kepada satu bid'ah berhak menerima hukuman, menurut kesepakatan kaum muslimin. Hukuman itu terkadang berupa hukuman mati atau yang lebih ringan, sebagaimana para salafush shalih membunuh Jahm bin Sufyan, Ja'd bin Dirham, Ghailan al-Qadari, dan lain-lain. Seandainya dia dianggap tidak berhak dihukum atau tidak mungkin dihukum seperti itu, maka menjadi sebuah keharusan untuk diterangkan kebid'ahannya dan men-tahdzir agar umat supaya menjauhinya. Kerana sesungguhnya hal ini termasuk amar ma'ruf nahi munkar yang diperintahkan oleh Allah dan Rasul-Nya." [Majmu'ul Fatawa XXXV/414]
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah: "Orang yang membantah ahli bid'ah adalah mujahid."
Al-Imam Al-Mujahid Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah rahimahullah berkata:
"Jihad melawan munafiqin ini lebih berat daripada jihad melawan orang-orang kafir. Jihad ini merupakan jihadnya orang-orang khusus dari umat ini, iaitu para 'ulama pewaris para nabi. Maka orang-orang yang tampil menegakkan jihad jenis ini hanyalah segelintir orang saja, demikian juga orang yang mahu membantu mereka hanya sedikit saja. Namun demikian, meskipun secara jumlah mereka itu sedikit, mereka sangat besar kedudukannya di sisi Allah."
Al-Humaidi, salah seorang guru Al-Imam Al-Bukhari, berkata: Demi Allah, aku lebih suka menyerang orang-orang yang menolak hadits Rasullullah daripada menyerang sebanyak itu tentara At-Turk" [diriwayatkan oleh Al-Harwi melalui sanadnya sendiri dalam Kitab Dzammul Kalam (288-Syibl)], Maksud tentara At-Turk di sini adalah tentara Kafir.
Maka kebalikan dari itu, bersikap lembut kepada ahli bid'ah [tamyee'] dan memasukkan nama mereka pada setiap lembaran atau tulisan Dr. Mohd. Asri [al-muwazanah] merupakan jalannya ahli bid'ah! Katakanlah wahai Dr. Mohd. Asri, jalan siapakah yang engkau tempuhi? siapakah ulama sunnah yang menjadi panutanmu dalam hal ini? Dan mengapakah engkau bersikap lunak kepada ahli bid'ah?
Sesungguhnya, keredhaanmu kepada mereka, adalah gambaran awal keberadaanmu dalam kelompok mereka. Bukan-kah telah tsabit hadith tentang hal ini?
4) "Mereka mendakwa mereka berpegang dengan pegangan Salaf dan mereka merupakan Salafiyyah".
Mereka mendakwa mereka beraqidah salaf dan mereka adalah salafiyyun. apakah makna ucapan ini? Kenapa Dr. Mohd. Asri menggunakan kalimat "mendakwa"? kefahaman dari ayat ini ialah Dr. Mohd. Asri mengatakan bahawa Dr. Rabi' bukanlah beraqidah Salaf dan mereka yang mengikuti Dr. Rabi bukanlah Salafiyyun! Justeru seluruh ulama sunnah telah dituduh oleh Dr. Mohd. Asri sebagai ahli bid'ah, yang suka menyesatkan, yang suka menfasiqkan, dan suka hampir mengkafirkan manusia, kerana mereka berdiri di belakang Syeikh Dr. Rabi’. Al-Imam Isma'il bin Abdurrahman Ash-Shabuni rahimahullah berkata: "Aku melihat, julukan-julukan yang ditujukan kepada Ahlus Sunnah itu justeru tertuju kepada ahlul bid'ah sendiri. Dan tidak satupun dari julukan-julukan tersebut yang mengena - kerana keutamaan dan jaminan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala;
Di dalam menyikapi ahlus sunnah, mereka meniru metode musyrikin (Makkah) - semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala melaknati mereka - ketika menyikapi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, iaitu dengan memberikan julukan-julukan (palsu) kepada beliau. Sebahagian dari mereka menjulukinya "tukang sihir", sebagian lagi menjulukinya "dukun", "penyair", "orang gila", "orang yang terfitnah", "pembual", dan "pendusta". Namun Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersih dari semua julukan tersebut, dan tidak lain beliau adalah seorang rasul, manusia pilihan dan nabi. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
"Perhatikanlah, bagaimana mereka membuat perbandingan-perbandingan tentang kamu, lalu sesatlah mereka, mereka tidak sanggup (mendapatkan) jalan (untuk menentang kerasulanmu)." (Al-Furqan: 9)
Demikian pula ahlul bid'ah - semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala hinakan mereka- yang memberikan julukan-julukan (palsu) kepada para ulama pembawa hadits Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, yang selalu mengikuti jejak beliau dan berpegang teguh dengan sunnahnya (yang dikenal dengan Ashhabul hadits). Sebagian ahlul bid'ah menjuluki mereka dengan Hasyawiyyah, sebahagian lagi menjuluki dengan Musyabbihah, Nabitah, Nashibah, dan Jabriyyah. Namun tentu saja ashhabul hadits sangatlah jauh dan bersih dari julukan-julukan negatif itu. Dan mereka tidak lain adalah orang-orang yang berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam yang mulia, jalan yang diridhai lagi lurus, serta hujjah-hujjah yang kuat lagi kokoh." (Aqidatus Salaf Ash-habil Hadits, hal 119-120)
5) Siapakah Tokok Malaysia yang “beraliran Madhkaliyah”? Apakah Dr Sulaiman Nordin ataupun Ustaz Rasul Dahri, ataupun siapa? Dan apakah pula isi kandungan kitab al-Muwazanah tersebut?
Bukankah Dr. Asri pernah berseminar dengan Dr. Sulaiman dan Dr. terkejut dengan hadith perpecahan ummat dan Hadith Perbezaan adalah Rahmah? Malah bukankah saat itu pertama kalinya Dr. membaca Kitab Syeikh Udaini "Membongkar Kedok Al-Qaradhawi" yang disuakan oleh Dr Sulaiman?
Dan bukankah Ustaz Rasul sering menasihati kepada Dr. Mohd. Asri untuk kembali memasuki Manhaj Salaf secara kaffah, sering melakukan kunjungan kepada rumah Dr. Mohd. Asri, melihat kitab-kitab Dr. Mohd. Asri dan menasihati Dr. Mohd. Asri? Apakah sikap yang sama juga Dr. Mohd. Asri lakukan? Tidak! Malah mereka dihinakan dalam kuliah-kuliah Dr. Mohd. Asri!
Apakah ini sikapnya seorang Ahlus Sunnah?
Berkenaan dengan Kitab al-Muwazanah, sebenarnya perbicaraan yang sama juga telah diutarakan oleh Syeikh Dr. Rabi’. Malah kitabnya itu diterima pakai oleh para masyaikh. Apakah Dr telah membaca kitab tersebut dan memahami tulisan Dr. Rabi'? Dan apakah Dr. Mohd. Asri telah memahami sikap seorang ahlu sunnah terhadap para tokoh bid'ah dan tulisan-tulisan mereka? Dan apakah Dr. Mohd. Asri mengetahui bahawa kitab Syeikh Dr. Rabi’ itu telah disemak oleh Mantan Mufti KSA, Syeikh Abdul Aziz Bin Baz?
Sedangkan apa yang dinukilkan oleh Ustaz Rasul merupakan dari teks ucapan dan tulisan Dr. al-Qaradhawi sendiri. Kalaulah dikatakan Ustaz Rasul itu memutarbelitkan fatwa dan fakta, maka tanyakanlah diri Dr. Mohd. Asri, apakah Dr. Mohd. Asri tidak melakukan hal yang demikian? Betapa banyak fatwa-fatwa para Masyaikh yang Dr. Mohd. Asri putarkan kerana mahu memenangkan Fahaman Dr. Mohd. Asri! Dalam Fatwa Syeikh Jibrin, tidak ada satu petunjuk pun yang Syeikh Jibrin menyokong Hizbullah, malah Syeikh telah membesarkan cakupan "golongan yang tidak boleh ditolong" kepada seluruh kaum rafidhi! Tetapi mengapa Dr. Mohd. Asri berusaha "meggaris terangkan" tarikh fatwa lama tersebut dan cuma memahamkan kepada awam bahawa fatwa itu lapuk? Padahal dalam fatwa pujian kepada ‘Aid al-Qarni, Hasan Albanna, dan Sayid Qutub, Dr. Mohd. Asri seolah-olah terlupa bahawa telah terbit fatwa baru yang menyatakan bahawa mereka adalah ahli bid'ah! Sikap apa ini ya Shahibus samahah Syeikh al-Muhaddith Dr. Mohd. Asri? Kalaulah petikan Ustaz Rasul itu adalah dusta, maka kemukakanlah yang benarnya, agar tersingkap segala kepalsuan, dan hilanglah kedustaan dan tampak teranglah hakikat kebenaran!
6) “Beliau telah juga menghukum sesat Muhammad Qutub, Hasan al-Banna, Dr. Yusuf al-Qaradawi, Muhammad Surur, Safar Hawali, 'Abdul Rahman 'Abdul Khaliq, Hadi al-Misri, Mahmud Tahhan.”
Apakah Dr. Mohd. Asri tidak mengetahui bahawa para tokoh yang telah disesatkan oleh Ustaz Rasul merupakan musuh para ulama sunnah? Atau Dr tidak mengenali mereka malah tidak tahu kondisi mereka dan tidak pernah membaca kitab-kitab mereka? Atau sengaja Dr membela mereka kerana mereka itu sejalan dengan fahaman Dr. Mohd. Asri?
Hasan Al Bana
Syaikh Ali Hasan al-Halabi [muridnya Syeikh al-Albani] ditanya: "Apakah Hasan Al-Banna adalah mubtadi'(ahli bid'ah)?"
Jawaban:
Hasan Al-Banna rahimahullah telah menyebutkan dalam kitabnya Al-Mudzakkarat bahawa dia menganut tasawwuf di atas aliran "Hashafiyyah" dan menyebutkan juga dalam buku yang sama bahawa dia menerima aqidah Asy-'Ariyyah.
Dan dalam Majmu'ur Rasail dalam risalah Al-Aqaid diterangkan bahawa aqidahnya adalah aqidah tafwidh. Yang aqidah ini telah diterangkan oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah bahawa aqidah tafwidh lebih jelek daripada aqidah ta'wil.
Dan dalam risalah Aqaid juga dia menukil dari Abu Hamid Al-Ghazali, Ibnul Jauzi dalam menolak (...ada beberapa kata yang tidak jelas bagi kami-red) dan dari Fakhrurrazi. Tidak ada dalam kitab tersebut nukilan dari Imam Ahmad, Sufyan bin 'Uyainah, Hammad bin Salamah dan Ibnu Taimiyyah serta Ibnul Qayyim, dan seorangpun dari mereka.
Dan Hasan Al-Banna menyebutkan bahawa jalan dakwahnya adalah tariqah sunniyah, hakikat sufiyyah, gerakan politik, persatuan olah raga dan dakwah Salafiyyah. Maka barang siapa yang begini keadaannya, apa yang lebih pantas untuknya? Dan apa yang mesti diucapkan untuk menghukuminya?
("Tanya Jawab dengan Syaikh Ali Hasan hafidhahullah di Yogyakarta" Buletin Al-Manhaj Edisi 7/1419 H/1999M, terbitan Lajnah Khidmatus Sunnah wa Muhaarabatul Bid'ah. Lajnah di PP Ihya'us Sunnah Degolan, Jogjakarta, yang sebelumnya diasuh ustadz Abdul Mu'thi Al Maidani dan rakan. Kini PP Ihya'us Sunnah th 2004 dipegang oleh Ja'far Umar Tholib seorang sufi pengikut Arifin Ilham.)
Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah Bin Baz telah ditanya: "Semoga Allah berbuat baik kepada Anda, hadits Nabi Shalallahu 'alaihi wassalam, tentang berpecahnya umat-umat (yakni) sabda beliau: "Umatku akan terpecah menjadi 73 golongan kecuali satu". Apakah Jamaah Tabligh dengan kondisi mereka yang memiliki beberapa kesyirikan dan bid'ah, dan Jamaah Ikhwan Muslimin dengan kondisi mereka yang memiliki sifat hizbiyah (berkelompok), dan menentang penguasa, serta tidak mahu tunduk dan patuh, apakah dua golongan ini masuk? (ke dalam hadits tadi - red). Maka Syeikh menjawab: "Dia masuk dalam 72 dolongan ini (golongan sesat, red), barangsiapa yang menyelisihi akidah ahli sunnah maka ia telah masuk kepada 72 golongan. Maksud dari sabda beliau (umatku) adalah umat ijabah artinya mereka yang menerima dan menampakkan keikutan mereka kepada beliau, tujuh puluh tiga golongan, yang lolos dan selamat adalah yang mengikuti beliau dan konsekwan dalam agamanya. Dan tujuh puluh dua golongan, di antara mereka ada bermacam-macam, ada yang kafir, ada yang bermaksiat dan ada yang berbuat bid'ah."
Lalu si penanya berkata: "Maksudnya kedua golongan ini (Jamaah Tabligh dan Ikhwan) termasuk dari tujuh puluh dua? Syeikh menjawab: "Ya. Termasuk dari tujuh puluh dua, begitu juga Murjiah dan lainnya, Murjiah dan Khawarij. Oleh sebahagain ahli ilmu memandang Khawarij tergolong dari orang kafir yang keluar dari Islam, akan tetapi ia termasuk dari keumuman tujuh puluh dua itu. (Dirakam dalam pelajaran syaikh Bin Baz, Syarh al-Muntaqa di kota Thaif, sebelum beliau wafat kira-kira dua tahun atau kurang).
Bukankah Hasal Al-Banna pendiri Jamaah IM? lalu apakah pandangan Dr. Mohd. Asri terhadap jamaah IM? Apakah jamaah IM ini satu gerakan yang lurus, merapatkan ummah, membenari aqidah dan mengamalkan sunnah? Apakah lahir tokoh-tokoh ulama sunnah dari Jamaah IM ini? Dan apakah Dr. Mohd. Asri mengerti bahawa tiada seorang pun Masyaikh Sunnah yang ikut bergabung dengan jamaah IM! Lalu mengapakah para masyaikh menjauhkan diri dari IM? Lalu berkenaan dengan fatwa Syeikh Jibrin. biarlah Andi Abu Talib Al-Astari yang menjawabnya:
Penulis buku "Al-Ikhwan Al-Muslimun: Anugerah Allah Yang Terzalimi berkata di halam 9 paragraf terakhir.
"Begitupun tuduhan mereka terhadap Hasan Al-Banna dan Sayyid Qutub serta pemimpin dan ulama Ikhwan lainnya. Padahal, para imam yang dituduh itu adalah tokoh-tokoh kecintaan para ulama masa kini. Hasan Al-Banna dan Sayyid Quthub telah dipuji Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin salah seorang anggota Hai'ah Kibaril Ulama di Arab Saudi.
Jawaban:
Saya katakan: Perkataan ini harus didudukkan
Pertama:
Harus diketahui latar belakang pujian Syaikh Ibn Jibrin terhadap Sayyid Quthb dan Hassan Al-Banna tersebut. Bahawasanya Syaikh Ibn Jibrin ketika memuji Sayyid Quthb dan Hassan Al-Banna, beliau masih terpengaruh dengan kedekatannya pada tokoh Quthubiyah, Ikhwanul Muslimin kental yakni: Safar Hawali dan Salman Audah. Akan tetapi beliau (semoga Allah Ta'ala mengampuni kesalahan beliau) telah mendapat balasan dan nasihat dari Syaikh Ahmad bin Yahya An-Najmi dan Syaikh Muhammad al-Madkhali. Hal ini dapat dilihat di kitab Radd al-Jawab 'Ala Man Thalaba Minna 'Adama Tab'ul Kitab oleh Syaikh Ahmad bin Yahya An-Najmi. Hal seperti ini juga menimpa Syaikh Bakr Abu Zaid yang telah ruju' dalam kitabnya Hukmul Intima'. Ini adalah bantahan saya pertama.
Kedua:
Bahawasanya dalam dien ini telah lazim diadakan Jarh wa Ta'dil. Sebagaimana namanya, Jarh adalah bentuk pencelaan sedangkan Ta'dil adalah bentuk pujian. Belum tentu Ta'dil seorang dapat mengangkat kedudukan seorang rawi yang telah di Jahr, apalagi Jama'atul Minal Ulama telah menjahr.
Saya berikan contoh yang serupa dengan hal ini: Imam Adz-Dzahabi dalam Siyar A'lam An-Nubala [1] mengungkapkan tentang Al-Hasan bin Shalih bin Hayyi [2] dengan ungkapan ta'dil. "Dia adalah salah seorang dari Imam Islam meskipun diselimuti bid'ah"
Akan tetapi, berkata Sufyan Ats-Tsauri, "Apapun ilmu yang didengar dari Al-Hasan bin Shalih maka Al-Jama'ah [3] telah sepakat untuk meninggalkannya" [4]
Berkata Imam Ahmad bin Hanbal, "Kami tidak redha dengan madzhabnya (Al-Hasan bin Shalih), dan Sufyan lebih kami sukai daripadanya" [5]. Dan masih banyak lagi perkataan para imam ahli hadits tentang Al-Hasan bin Shalih ini, di mana seluruh Ahli Hadits sepakat untuk tidak menerima riwayatnya. [6]
Hal ini dapat dipahami dengan kaidah Al-Jahr wa Ta'dil sebagaimana dikatakan oleh Al-Hafidzh Ibn Hajar al-Asqalany
"Dan jarh lebih didahulukan daripada ta'dil apabila disandarkan pada sebab-sebab jarh yang jelas dari orang-orang yang mengetahui (sebab-sebab tersebut)" [7]
Maksud dari kaidah ini adalah bahawasanya boleh dilakukan ta'dil terhadap seseorang secara mujmal (global), akan tetapi apabila datang jarh secara mufasar (terperinci) maka yang lebih didahulukan adalah jarh tersebut.
Berdasarkan hujjah di atas, maka bentuk ta'dil dari Syaikh Ibn Jibrin yang masih bersifat mujmal, dan akan berhadapan dengan jahr dari Syaikh Abdul Aziz bin Baz, Syaikh Al-Muhadits Muhammad Nashiruddin Al-Albani, Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, Syaikh Shalih bin Fauzan Al-Fauzan, Syaikh Abdullah Al-Ghadyan, Syaikh Abdul Muhsin bin Hamid Al Abad Al-Badr, Syaikh Ahmad bin Yahya An-Najmi, Syaikh Rabi' bin Hadi Al-Madkhali, dan masih banyak lagi yang kesemuanya diturunkan dengan perincian sebab-sebab jarh pada Sayyid Quthb rahimahullah.
Ketiga:
Bahawasanya pujian dari Syaikh Ibn Jibrin tetap tidak dapat dijadikan dalil untuk kita mengambil perkataan Sayyid Quthb dan menerimanya secara ilmiyah diniyah, meskipun pujian itu kita anggap sebagai bentuk tazkiyah (pembersihan nama) sekalipun. Hal ini dikeranakan bentuk pujian (tazkiyah) tersebut diturunkan dengan bentuk yang mujmal (global). Al-Hafizh Ibn Hajar berkata:
"Dapat diterima tazkiyah yang menyebutkan sebab-sebab (tazkiyah) tersebut dari orang yang mengetahuinya meskipun ia hanya satu orang" [8]
Kaedah ini tidak berlaku bagi Sayyidh Quthb kerana bentuk tazkiyah yang diterimanya adalah dalam bentuk yang mujmal (global) tanpa penjelasan sebab-sebab tazkiyahnya. Wallahu 'alam.
_________Foot-Note
[1].
[2]. Al-Hasan bin Shalih bin Hayyi dilahirkan pada tahun 100H dan meninggal pada tahun 178H. Ia termasuk salah satu pembesar Syi'ah Zaidiyah, dan ulama Zaidiyah. Ia juga menjadi pendiri firqah dalam Syi'ah yakni Al-Butriyah. Lihat Al-Farqu Bainal Firaq oleh Al-Baghdady (42).
[3]. Lafal Al-Jama'ah disini bermakna Jama'ah Ahli Hadits
[4] As-Sunnah Lidh Dhalal, 136
[5]. Thabaqah Hanabilah I/58
[6]. Silahkan lihat : Al-Kamal Lii Ibnu Adiy (II/722), Siyar A'lam An-Nubala VII/361, Tahdzib Al-Kamal VI/181. Lihat Bara;atul Ulama Al-Ummah, hal 10, 13 bagi yang menghendaki.
[7]. An-Nukat Ala Nuhzatin Nadhar Fii Taudhihil Nuhbatul Fikra, Tahqiq Syaikh Ali Hasan, hal 193.
[8]. An-Nukat Ala Nuhzatin Nadhar Fii Taudhihil Nuhbatul Fikra, Tahqiq Syaikh Ali Hasan, hal 189.
[Disalin dari buku Menyingkap Syubhat Dan Kerancuan Ikhwanul Muslimin Catatan Dan Bantahan Atas Buku Al-Ikhwan Al-Muslimun: Anugerah Allah Yang Terzalimi, Penulis Andy Abu Thalib Al-Atsary, Penerbit Darul Qalam]
Sayid Qutub
tentang Sayid Qutub ini, sekian banyak ulama menjaharnya, saya nukilkan dari salafipublications:
1. Fatwaa of Shaikh Nasir ud-Deen al-Albani
The Muhaddith and Imaam, al-Albani – rahimahullaah – said, commenting upon the book 'al-Awaasim Mimmaa Fee Kutub Sayyid Qutub Min al-Qawasim' of Shaikh Rabee' bin Haadee, "Everything with which you have refuted Sayyid Qutb is the truth (haqq) and is correct (sawab) . And it will become sufficiently clear from this refutation to every one who has read anything from "The Islamic Heritage" that Sayyid Qutb had no knowledge of the Usool (fundamentals) or the Furoo' (subsidiary matters) of Islaam . So may Allaah reward you with the best of reward, O brother Rabee' for fulfilling the obligation of explaining and uncovering his ignorance and deviation from Islaam."
Source:
From the Shaikh's own handwritten letter which he wrote prior to his death in 1999. A photocopy of the original is included in the book itself as an appendix.
2. Fatwaa of Shaikh 'Abdul-Azeez Ibn Baz
Some parts of the book of Sayyid Qutb 'at-Tasweer al-Fannee fil-Qur'aan' were read to him such as his speech about Moosaa - 'alaihis-Salaam - upon whom he said: "Let us take Moosaa - as the example of the leader of excitable nature - and this excitable impulse quickly passes away and he regains his composure, as is the case with the excitable folk." Then he said with regard to the Saying of Allah - the Most High - "Fa as-ba-hu fil madinati kha bi fan..." :- "This is the description of a well known state: the restlessness or fear of one expecting evil at every turn - and this is the characteristic of the excitable folk." ['at-Tasweer al-Fannee fil-Qur'aan': p.200,201,203. 13th ....]
So the Shaikh replied to this:
"Mockery of the Prophets is apostasy in its own."[*]
And is was said to him that Shaikh Rabee' al-Madhkhalee has written a refutation of Sayyid Qutb, so the Shaikh said: "Rebuttal of him is good."
[*] And unfortunately the Qutubi movement clothing itself as Salafiyyah, has not only gone to the extremes in Takfir but has also fallen into the extremes of Irjaa' in that it seeks to defend, nay even promote, the books and writings of their leaders and mentors which contain statements of disbelief and apostasy (examples will be given in Part 2, inshaa'allaah). Shaikh Rabee' bin Haadee said, commenting upon Imaam al-Albani's description of the Qutubiyyah as "The Khawarij of the Era", that "it is more befitting that they be called Murji'ah of the Era before they are called Khawarij of the Era". Refer to al-Asalah (Vol. 24)
Source:
During a lesson of Shaikh 'Abdul - 'Azeez ibn Baaz - hafizahullaah - in his house in Riyaadh 1413H, 'Minhaajus-Sunnah tapes of ar-Riyaadh
3. Fatwaa of Shaikh 'Abdul-Azeez Ibn Baz
A section of the book "Kutub wa Shakhsiyaat" (p.242) was read out to the Shaikh and in which Sayyid Qutb accuses of Mu'awiyah and Amr Ibn al-Aas of lying (kadhib), deception (ghish), treachery or trickery (khadee'ah), hypocrisy (nifaaq), and taking bribes (rishwah).
So he replied: "These are repugnant words!! These are repugnant words. Revilement of Mu'awiyah and of Amr Ibn al-Aas. All of this is repugnant and evil words. Mu'awiyah and Amr and whoever was with them made ijtihaad and erred[*], and those who perform ijtihaad and err then may Allaah pardon us and them.
[*] Shaikh Salih al-Fawzaan in checking through this made the comment, "Being resolved that they erred is not clearly apparent, but if it was said, "They were mujtahidoon, if they were correct they have two rewards and if they erred they have one reward, yet their error is forgiven", it would have been much better and more just."
The questioner then said, "What about his statement that there is hypocrisy (nifaq) in them both, is that not takfir of them?"
Shaikh Ibn Baaz replied, "This is an error and a mistake which is not disbelief. For his revilement of some of the Companions or just one of them is evil (munkar) and sinfulness (fisq) and he deserves to be given exemplary punishment for it – we ask Allaah to pardon him – however, if he reviled most of them and declared them sinners then he would become an apostate, because they are the Carriers of the Revelation. When he reviles them then this means that he is reviling the legislation."
The questioner then said, "Should not these books in which these statements exist be forbidden?"
Shaikh Ibn Baaz replied, "It is necessary for them to be torn to pieces".
Then the Shaikh said, "Is this in a newspaper?"
The questioner said, "In a book, may Allaah be benevolent to you."
The Shaikh asked, "Whose book?"
The questioner said, "Sayyid Qutb…".
The Shaikh said, "These are repugnant words".
The questioner, continuing, "… in 'Kutub wa Shakhsiyaat'"
Source:
The cassette 'Sharh Riyaad us-Saaliheen' dated 18/7/1418H.
4. Fatwaa of Shaikh Muhammad Ibn Uthaimeen
Question: "What is your saying concerning a man who advises the Sunni youth to read the books of Sayyid Qutb, especially 'Fee Dhilaal il-Qur'aan' and 'Ma'aalim Fit-Taareeq', without warning about any of the errors and deviations present in these books?"
Answer: "My statement – may Allaah bless you – is that whoever gives sincerity of purpose to Allaah, His Messenger, and his brother Muslims, that he should encourage the people to read the books of those who have preceded us from the books of tafsir and other than tafsir. These books contain more blessings, are more beneficial and are much better than the books of the later ones. As for the tafsir of Sayyid Qutb – may Allaah have mercy upon him – then it contains great calamities , however we hope that Allaah pardons him. In it are great calamities, such as his tafsir of Istiwaa and his tafsir of "Qul Huwallaahu Ahad", and similarly, his description of one of the Messengers with something unbefitting."
Source:
From the Cassette: Aqwaal ul-Ulamaa Fee Ibtaal Qawaa'id wa Maqaalaat Adnaan Ar'oor, and checked by Shaikh Ibn Uthaimeen himself on 24/4/1421H, with one slight revision who changed the phrase "Anaa Ra'yee…" to "Anaa Qawlee…".
5. Fatwaa of Shaikh Salih al-Fawzaan
Question: "[Adnaan Ar'oor] said, "Why is Imaam Ahmad not reproached for his takfir of the one who abandons prayer and yet Sayyid Qutb is reproached merely because some of these expressions occurred from him ( i.e. his takfir of Muslim societies). So we say: This one performed takfir of the Muslim societies (i.e. Qutb), and yet Imaam Ahmad – may Allaah have mercy upon him – is not reproached despite his judgement of kufr against all these societies [meaning that the majority of them do not pray]."
So what is your comment upon this?"
Answer: Imaam Ahmad is a scholar and a sage (erudite, sagacious) who knows the evidences and the manner of extracting proof from them and Sayyid Qutb is an ignoramus (jaahil) who has no knowledge or cognisance and neither does he have any evidences for what he says. Hence, equating between Imaam Ahmad and Sayyid Qutb is injustice (dhulm) [because Imaam Ahmad has many evidences from the Book and the Sunnah for the one who deliberately abandons the prayer whereas Sayyid does not have a single piece of evidence for his takfir of the Muslims in general. Rather the evidences are in opposition to what he says]."
Question: "Likewise he (Adnaan Ar'oor) says, "I do not know of anyone who has spoken about the affairs of Manhaj in the manner that Sayyid Qutb has spoken of them. And he is correct in the vast majority of what he has written." He (Ar'oor) was asked about this statement of his and he replied, "By the word minhaaj here I mean the issues of reform, elections and assassinations. And by "in his time" I mean the Fifties."
Answer: "He (Ar'oor) does not know because he is ignorant. As for us, then we know – and all praise is due to Allaah – that the scholars both prior to and after Sayyid Qutb, opposed him."
Source:
From the Cassette: Aqwaal ul-Ulamaa Fee Ibtaal Qawaa'id wa Maqaalaat Adnaan Ar'oor. What is in square brackets was added by Shaikh Salih al-Fawzaan himself as a further clarification.
note:
This is only a small selection of the quotations from the Ulamaa which number around 25 or so. All of the above quotations are found in the cassette "Aqwaal ul-Ulamaa Fee Sayyid Qutb", published by Tasjeelaat Minhaaj us-Sunnah of Riyaadh.
Abdur Rahman Abdul Khaliq
Sungguh Abdurrahman Abdul Khaliq, merupakan seorang penikaman terhadap ulama sunnah abad ini (sebagaimana dalam kitabnya Khuthuth Ra'isiyyah Liba'tsil Ummatil Islamiyyah) Diantara pelecehannya terhadap ulama tauhid secara umum adalah:
"Dan saat ini sangat disayangkan kita tidak mempunyai ulama kecuali orang-orang yang memahami Islam dengan pemahaman tradisional…"
Dan juga perkataannya:
"Kita tidak inginkan barisan dari ulama mummi (jasadnya ada, namun pola pikirnya kuno, pen)."
Pelecehannya terhadap ulama besar Muhammad Al-Amin Asy-Syinqithi rahimahullah adalah:
"Dia ibarat perpustakaan berjalan, namun cetakan lama yang perlu direvisi." Dan juga perkataannya: "Orang ini tidak mampu menjawab syubhat yang dilancarkan oleh musuh-musuh Allah, bahkan tidak ada kesiapan untuk mendengarkan syubhat tersebut."
(Dinukil dari Jama'ah Wahidah Laa Jama'at, karya Asy-Syaikh Dr. Rabi' bin Hadi Al-Madkhali, hal. 119-120).
Syeikh Muqbil ditanya: "Apakah Abdurrahman Abdul Kholiq seorang mubtadi'?"
Jawaban Syaikh Muqbil:
Iya dia seorang Mubtadi', kalau dia memang masih tetap menyeru kepada Hizbiyah, dan Rabbul 'Izzah berfirman di dalam Al-Qira'an Al-Karim: "Berpegang eratlah kalian dengan tali Allah dan janganlah kalian bercerai berai" [Al-Imron: 103]
Kalau seandainya dari ahlil ilmi siapa yang mengatakan: "Sesungguhnya orang yang fanatik dengan madzhab yang empat atau salah satu darinya maka dia termasuk Mubtadi'", seperti disebutkan oleh Al-Imam Shon'ani di dalam: "ÃÑÔÇÏ ÇáäÞÇÏ Åáì ÊíÓíÑ ÇáÅÌÊåÇÏ"
Adapun fanatik untuk hizbiyah-hizbiyah yang rendahan seperti ini maka termasuk bid'ah, demikian pula dia memerangi saudaranya Ahlussunnah dan melecehkan mereka (Ahlussunnah), dan legimitasi dia kepada demokrasi dan yang mengingkari atas Ahlussunnah mereka tidak mengatakan dengan 'aml jama'i , maka dia adalah orang yang hilang akalnya, kalau begitu siapa yang mengingkari 'aml jama'i dan Rabbul 'Izzah berfirman di dalam Al-Qur'an Al-Karim:
"Dan tolong-menolonglah kalian dalam kebajikan dan ketaqwaan, dan janganlah kalian tolong-menolong di dalam berbuat dosa dan pelanggaran" [Al-Maidah: 2].
(Al-Irsyad Al-Islamiyyah mengamalkan tata cara demokrasi dalam pemilihan pengurus, yayasan Al-Sofwa banyak berhubungan dengan politikus, merestui pikiran politikus, ikhwani, red)
Dan Nabi Shallallahu 'alaihi wassalam bersabda :"
"Antara Mu'min yang satu dengan Mu'min yang lain itu saudara seperti bangunan antara satu dengan yang lainnya saling menopang".
Akan tetapi di dalam batasan-batasan Al-Kitab dan As-Sunnah, bukan seperti apa yang di katakan: "Kami di perintahkan Amir (pemimpin) untuk mencukur jenggot-jengot kami, maka kami mencukurnya", atau "Amir menyuruh kita untuk berpose dan berfoto ria maka kita berfoto ria", dan lain sebagainya dari perkara-perkara yang haram.
Dan sesungguhnya saya bersyukur kepada Allah atas kebaikan yang ditetapkan-Nya di atas tangan-tangan da'i-da'i kepada Sunnah dari Ahlissunnah di negara Yaman. Keluarlah kalian kepada saudara-saudara kalian yang selalu mendapat suntikan dana (dari yayasan hizbiyyah, red), maka kalian dapati mereka ini mati tidak hidup (walaupun jasad mereka hidup). Mereka tidak terasa kapan mereka akan terjatuh dan mereka (da'i-da'i hizbiyun) sudah memprediksi bakal terjatuh.
Berbeda dengan da'i-da'i Ahlussunnah sesungguhnya mereka seperti apa yang di firmankan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam Al-Qur'an Al-Karim:
"Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik , akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya setiap musim dengan seizin Tuhannya". [Ibrahim: 24-25].
Dan Alhamdulillah da'wah Ahlussunnah tersebar luas di negara Yaman ataupun di luar negara Yaman, dan aku berikan kabar gembira telah datang kepadaku pertanyaan dari negara Inggeris, dan dari negara Amerika, dan dari negara Jerman dan masih banyak lagi dari negara-negara yang lainnya mereka banyak bertanya tentang Abdurrahman Abdul Kholik dan Jumi'yah Ihya' Turath.
Kami mentahdzir mereka dengan sebenar-benarnya tahdzir dari terjatuh ke dalam jaring-jaring mereka (hizbiyyun), kami katakan untuk mereka : "Mohonlah pertolongan kalian kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan berdakwahlah sebatas kemampuan kalian, bukanlah permasalahan terletak di harta, telah bersabar Nabi Shallallahu 'alaihi wassalam atas lapar, pakaian sederhana dan sakit". "Bersabarlah kalian berd'wahlah sebatas kemampuan kalian jangan jual da'wah kalian untuk fulan dan fulan."
{Kitab "Tuhfatul Mujib" "Bersama Abdurrahman Abdul Kholiq", soal nomor 8/halaman 175-176}.
Jawaban Syaikh Muqbil:
Dan telah kami katakan julukan yang pantas untuk Abdurrahman Abdul Kholiq adalah: Sulfaty", sin dan laam untuk salafiyah, to' dan ya' untuk demokrasi. Seperti Abdurrahman Abdul Kholiq, kalau dia masih tetap keadaannya - seperti keadaannya yang sekarang -, maka sepantasnya untuk menyebutkannya dengan Al-Jarh tidak menyebutkannya dengan At-Ta'dil. Dan ketika dahulu dia masih di Madinah Ar-Rasul Shallallahu 'alaihi wassalam dahulu, dia lurus (jalannya) begitu pula ketika permulaan dia di negara Kuwait.
Mereka orang-orang yang terjarh, dan Jumi'yah Ihya' At-Turats majruhah, sesungguhnya Jumi'yah ini telah memecah-belah da'i-da'i yang menyeru hanya kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, begitu pula Jumi'yah Al-Hikmah Majruhah, dan Jumi'yah Al-Ikhsan Majruhah (keduanya di negara Yaman), begitu pula Al-Ikhwan Al-Muflisin.
Dan yang pertama kali menyeru kepada manhaj ini mereka adalah Al-Hizbiyun dari kelompok Sururiyyah dan Al-Ikhwan Al-Muflisin dan kelompok Jumi'yah Al-Hikmah dan kelompok Jumi'yah Al-Ikhsan.
{Kitab Tuhfatul Mujib: "Bersama Abdurrahman Abdul Kholik", soal nomor 2/halaman 167}.
(Diterjemahkan oleh Al-Ustadz Abu Abdillah Muhammad Abdullah Mubarok Barmim. Beliau murid syaikh Muqbil Ibn Hadi al Wadi'i rahimahullah, Yaman.)
Bukan hanya Syaikh Rabi' Al-Madkhali saja yang mengritik Abdurrahman Abdul Khaliq dan menjelaskan kesalahannya, tetapi banyak sekali dari para ulama dan thulabul ilm, walaupun Syaikh Rabi'lah yang paling banyak menjelaskan kesalahannya. Mereka itu antara lain:
1. Samahatusy Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Bazz rahimahullah.
2. Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani rahimahullah.
3. Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin rahimahullah
4. Syaikh Dr. Shalih bin Fauzan Al Fauzan
5. Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al Gadyan
6. Syaikh Shalih bin Abdullah bin Ghusun
7. Syaikh Dr. Muhammad Aman bin Ali Al Jami rahimahullah
8. Syaikh Zaid bin Muhammad Al Madkhali
9. Syaikh Dr, Ali bin Nashir Al-Faqihi
10. Syaikh Ahmad bin Yahya An-Najmi
11. Syaikh Dr. Shalih bin Sa'ad As-Suhaimi
12. Syaikh Ubaid bin Abdullah Al-Jabiri
13. Syaikh Falih bin Nafi' Al-Harbi
14. Syaikh Dr.Muhammad bin Rabi' Al-Madkhali
15. Syaikh Abdurrazzak bin Abdul Muhsin Al-Abbad Al-Badr
16. Syaikh Muhammad bin Hadi Al-Madkhali
17. Syaikh Muhammad bin Abdurrahman Al-Maghrawi dari Maroko
18. Syaikh Dr. Abdullah Al-Farisi dari Kuwait
19. Syaikh Dr.Falah bin Ismail (pengajar Kuliah Syari'ah di Kuwait)
20. Syaikh Dr.Falah bin Tsani As-Su'aidi (pengajar Kuliah Syari'ah di Kuwait)
21. Syaikh Dr. Walid Al-Kandari (pengajar Kuliah Syari'ah di Kuwait)
22. Syaikh Dr.Mubarak bin Saif Al-Hajiri (pengajar Kuliah Syari'ah di Kuwait)
23. Abdullah As-Sabt (muridnya sendiri di At-Turats)
Dan yang selain mereka masih banyak lagi yang tidak disebutkan di sini. (Malhudhot wa Tanbihat 'ala Fatawa Fadhilatusy Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin, Waqafallahu Ta'ala fi Difa'ihi 'an: Hasan Albana, Sayyid Qutb wa Abdurrahman Abdul Khaliq wa Naqdhuhu Lima Katabahu Haulahum Fadhilatusy Syaikh Rabi' bin Hadi Al-Madkhali, hal. 129-131, penulis: Tsaqil bin Shalfiq Al-Qashimi Adh-Dhufairi, 1417 H).
Salman bin Fadh Al 'Audah
Salman bin Fahd Al-'Audah dalam kasetnya Waqafaat Ma'a Imami Daril Hijrah dan tanya jawabnya dengan majalah Al-Ishlah Emirat, Salman Al-'Audah berkata:
"Di dunia Islam saat ini sangat banyak lembaga-lembaga yang jauh dari agama, dan terkadang lembaga tersebut bertanggungjawab tentang fatwa atau urusan agama namun yang dilakukan sebatas pengumuman masuk dan keluarnya bulan Ramadhan."
Dia juga berkata:
"Berbagai insiden yang terjadi di teluk (Arab) semakin membongkar pelbagai macam penyakit tersembunyi yang dihidap oleh kaum muslimin ….. -hingga perkataannya- dan membongkar pula tentang tidak adanya referensi ilmiah (ulama) yang benar dan dapat dipercaya oleh kaum muslimin."
(Dinukil dari Al-Quthbiyyah Hiyal Fitnah Fa'rifuha, hal. 98).
The question put to Shaikh Muhammad Naasirudden al-Albaanee:
"From the matters that occur with the members of that group is that they study certain books, from them is the book 'Fusool minas-Siyaasatish-Shar'iyyah fid-Da'wah Ilallaah' of Shaikh 'Abdur-Rahmaan 'Abdul-Khaaliq, and the book 'Al-Muslimoon wal-'Amal as-Siyaasee' and latterly the book 'Ahkaamut-Tasweer fish-Sharee'ah al-Islaamiyyah' - knowing that in some of these books, on page 183 of the book 'Fusool minas-Siyaasatish-Shar'iyyah fid-Da'wah Ilallaah' Shaikh 'Abdur-Rahmaan speaks about the matter of neglect of Sharee'ah texts due to Sharee'ah benefits. And many of the Salafee youth in Sudan have been put to trial by this and other books, to the point that some of them, when we say, 'Shaikh al-Albaanee, hafizahullaahu ta'aalaa, says ...' then some of them launch bold assaults against the scholars of hadeeth and say, 'That is a scholar of hadeeth whose field is restricted to one area. He teaches, says what is authentic, checks and so on, but as for this man ( i.e., 'Abdur-Rahmaan 'Abdul-Khaaliq), then he studies the situation that we live in and he knows about the affairs of this age, therefore he provides that which Sudan needs - to the extent that he wrote that book as if he were fully aware of Sudan.' So from this point confusion began, from the year 1984."
The Shaikh replied:
"Allaahul-musta'aan. This is a state that is very distressing, and this further affirms what I have just said - that those who take on the leadership of the Muslim youth today are themselves from the youth and those who have not equipped themselves with this knowledge. It is correct that al-Albaanee declares narrations authentic and weak etc., but he does not live on Mars. So he knows the circumstances in which the Muslims live, but he adheres to the Sharee'ah rulings and he does not hold that there is any way for a Muslim to say, 'The goal justifies the means,' and if 'Abdur-Rahmaan were to be asked, and he was a student of mine in the Islamic University, if he were asked or if I had the opportunity to meet him, 'Do you say that the goal justifies the means?' Then he would say, 'No,' because this is a principle of kufr. But if we direct his attention to the fact that he acts in accordance with it, and his life, and what he declares permissible, and that which he clearly states to be permissible from some of the forbidden things, then this is implementation of this principle which is such that no Muslim can consent to it. So he must reject it. But we say, 'What is the benefit of saying one thing and doing something else?'
So therefore we ask for this brother of ours, and for those who have been mislead by his example into contravening the Sharee'ah in some rulings, we ask Allaah to guide and grant us and them that we truly follow the way of the Book and the Sunnah, upon the manhaj of as-Salafus-Saalih, and I return to saying that this circumvention of certain Sharee'ah rulings is contrary to the way of the Muslims throughout the ages.
And whoever contradicts and opposes the Messenger after the right path has been shown clearly to him, and follows other than the believer's way. We shall keep him in the path he has chosen, and burn him in Hell - what an evil destination. Soorah an-Nisaa (4):115
So we ask Allaah, the Mighty and Majestic, to make us aware of the way of the first Muslims, and guides us to proceed upon that way.
Was-Salaamu 'Alaikum wa rahmatullaahi .."
And Shaikh al-Albaanee said:
"... I will now give you an example from our Salafee brothers, I, like you, state definitely that he is not Ikhwaanee, but his manhaj is Ikhwaanee, and he is a Salafee, and I do no think except that you know him well - and he is 'Abdur-Rahmaan 'Abdul-Khaaliq. You know him?"
[A] "Yes."
[Shaikh] "Fine. He was a student of mine in the Islamic University, and in those days he was an Ikhwaanee, and, if the terminology can be used 'turned to a Salafee' there, and he was one of the best of the youth who were attentive to the lessons and what was taught etc. I say the like of you with regard to Salmaan, he is not Ikhwaanee, but his manhaj is the manhaj of the Ikhwaanul-Muslimeen. How is that?
Firstly, he organised a group, a partisan-organisation, do you know this? 'Abdur-Rahmaan. This partisan organisation, this formation of a group is not upon the Salafee manhaj that we call to. Is that not the case? Then if Salmaan, who we are speaking about at the moment and at other times, if we say that he is not Ikhwaanee, and are speaking truly, then that does not extract him from being Ikhwaanee in his manhaj. This is where one should beware, that he is not Ikhwaanee, yet his manhaj is the manhaj of the Ikhwaanul-Muslimeen.
So I ask you now, do you perceive that he gathers the people into a group/organisation, he gathers the youth into a group/organisation, and he incites their emotions upon the like of what the Ikhwaanul-Muslimoon incite them upon, their helpers and their followers etc. I said in the previous lesson, the manhaj of the Ikhwaan is: 'Gather the people into an organisation, then instruct them - then nothing.' There is nothing except blind-gathering of people into an organisation, without any teaching. The proof is that close to a century has come upon the Ikhwaanul-Muslimeen, in their different lands, and they are, in military terms, in a situation of having made no gains. Why? Because this is what their manhaj brings about. They do not advance; not in knowledge, nor in 'aqeedah, nor in behaviour, they are just as they were, completely.
It is not possible for you to find brothers from the Ikhwaanul-Muslimeen following the manhaj of the Sunnah, outwardly at least, you find one of them imitating Hasan al-Bannaa, shortening his beard, and making it - like some of the scholars of the Hanafees say in the books of the Hanafees - like the foreigners or the westerners do. So they persist in following the example of Hasan al-Bannaa, and it does not cross their mind to follow the example of the noblest of the Messengers (sallallaahu 'alaihi wa-sallam).
So now, is there something of this group organisation and this gathering of the youth? This was happening in Kuwait before that which occurred with them. So 'Abdur-Rahmaan and those around him were preoccupied away from cultivating and educating and training (tarbiyah) them upon Islaam - because of this partisanship and group organisation. And this is one of the effects of blind-hizbiyyah,"
'Aid Al Qarni
'Aidh Al-Qarni dalam Qashidah "Da'il Hawasyi Wakhruj" yang terdapat dalam kitabnya Lahnul Khulud hal. 46-47, Aidh Al-Qarni bersyair tentang para ulama Ahlussunnah yang tinggal di kota Riyadh, Saudi Arabia:
Shalat dan puasalah sekehendakmu,
Agama tidak mengenal "Aabid" hanya dengan sekedar shalat dan puasa.
Engkau hanyalah ahli ibadah dari kalangan pendeta,
Bukan dari umat Muhammad,
cukuplah ini sebagai celaan.
Hingga perkataannya:
Karya tulismu hanya untuk membicarakan orang-orang yang telah mati.
Tidak lain engkau orang yang sekarat dan banyak omong.
Karya tulismu hanya untuk membicarakan orang-orang yang telah mati,
Tidak lain engkau orang yang sekarat dan banyak omong,
Tiap hari kau syarah matan dengan madzhab taqlid,
sungguh kau telah menambah noda-noda hitam Engkau pun nampak sibuk dengan masalah-masalah sampingan ketika engkau takut dengan seorang yang jahat lagi ganas.Jangan berkata sepatah kata pun wahai Syaikh!
Dan tunggulah usia fatwa orang sejenismu hanya 50 tahun saja.
(Dinukil dari kitab Al-Quthbiyyah Hiyal Fitnah Fa'rifuha, hal. 99)
Safar Hawali
Safar Hawali dalam kasetnya Fafirruu Ilallah, Safar Hawali berkata:
"Ulama kita wahai ikhwan!!! Semoga Allah menjaga mereka… Semoga Allah menjaga mereka!!! (sebagai ungkapan kekecewaan), kita tidak boleh membenarkan segala sesuatu dari mereka, mereka tidak ma'shum (terjaga dari kesalahan)!!… Kita nyatakan: "Ya! Mereka kurang di dalam memahami waqi' (fenomena kekinian), mereka punya sekian banyak kekurangan yang harus kita lengkapi!! Bukan kita lebih utama dari mereka, tetapi kita hidup dan bergelut dengan berbagai macam persoalan kekinian, sedangkan mereka menyikapi persoalan-persoalan tersebut dengan hukum yang tidak sesuai dengan zaman yang mereka hidup padanya!" -hingga perkataannya- "Dan sebagian dari ulama tersebut mulai menerima kritikan ini, kerana mereka sudah jompo! atau telah memasuki fase ……!?"
(Dinukil dari Madarikun Nazhar Fis Siyasah, hal. 351 footnote no.1)
Muhammad Surur Bin Nayef Zainal Abidin
Muhammad Surur bin Nayef Zainal Abidin dalam majalah "As-Sunnah"-nya (yang lebih pantas disebut Al-Bid'ah) berkata tentang para ulama besar Ahlussunnah yang ada di Saudi Arabia:
"Dan jenis lain adalah orang-orang yang berbuat tanpa ada rasa takut, yang selalu menyesuaikan sikap-sikapnya dengan sikap para tuannya… Ketika para tuan ini meminta bantuan (pasukan) dari Amerika (untuk menghadapi Saddam Husain sosialis, pen), dengan sigap para budak tersebut mempersiapkan dalil-dalil yang membolehkan perbuatan itu, dan ketika para tuan berseteru dengan Iran (yang berpaham sesat Syi'ah Rafidhah, pen) maka para budak itu pun selalu menyebut-nyebut kejahatan dan kesesatan Syi'ah Rafidhah …"
(Majalah As-Sunnah, edisi 23, hal. 29-30).
Dia juga berkata tentang para ulama tersebut:
"Perbudakan di masa lalu cukup sederhana, kerana si budak hanya mempunyai tuan (secara langsung). Adapun hari ini, perbudakan cukup rumit, dan rasa heranku tak pernah sirna terhadap orang-orang yang berbicara tentang tauhid namun mereka budak budak budak budaknya budak, dan tuan terakhir mereka adalah seorang nashrani (yakni George Bush, pen)."
(Majalah As-Sunnah, edisi. 26). (Lihat kitab Al-Quthbiyyah Hiyal Fitnah Fa'rifuha, hal. 89).
Apakah Dr. Mohd. Asri tidak melihat kelancangan mereka menghinakan para ulama sunnah itu sebagai hal-hal yang remeh? apakah Dr. Mohd. Asri tidak mengerti bahawa hampir keseleruh dari mereka menganut faham takfir?
Sungguh yang anehnya ialah faham takfir yang dianut oleh mereka itu dihalakan kepada Syeikh Dr. Rabi’, dan lebih amat menghairankan bila Dr. Mohd. Asri turut mencela para masyikh sunnah! Tetapi nampaknya di Malaysia, wujud seorang tokoh yang membontoti ekor-ekor Muhammad Surur, Salman Audah, Safar Hawali, iaitu Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin, yang mengkeji ulama sunnah dengar gelar-gelar yang pernah sebelum ini para ahli bid'ah ucapkan.
Lalu kenapakah Dr. Mohd. Asri membela mereka? memasukkan fatwa-fatwa mereka dalam tulisan dan mersikap lunak kepada IQ yang menyebarlusakan fatwa-fatwa mereka?
7) " sedangkan mustahil tokoh seperti al-Qaradawi memerangi tauhid"
Apakah Dr. Mohd. Asri menilai bahawa Syeikh Dr. al-Qaradhawi itu ma'sum sehinggakan dia MUSTAHIL untuk berbuat silap? Bukankah engkau juga pernah menulis dalam sebuah atrikel tentang kebid'ahan Qaradhawi suatu masa dulu? dan cerikatanlah kepada ummat, akan seorang dari tokoh sunnah yang memuji dan menyatakan bahawa qaradhawi memiliki aqidah yang selamat - iaitu sunni!
Kalau ada, pasti engkau akan menukilkan fatwa lama, dan meninggalkan fatwa baru! [seolah-olah engkau tidak mengetahuinya, dan sikap seperti ini amat berseberangan dengan sikap engkau dalam hal Fatwa Hizbullah, mengapa wujud sikap Double Standart wahai Syeikh?]
Lupakah engkau wahai Syeikh Hadith Malaysia akan ucapan Imam malik, bahawa semua manusia boleh berbuat silap, melainkan manusia yang dikubur ini [Rasulullah]?
Dan apakah ketokohan seseorang itu akan menghindarkannya dari kesilapan? Lupakah engkau akan Al Harith al muhasibi? atau Al Karabisi? atau Hasan Al Hay? yang para ulama di zaman mereka mengatakan bahawa ilmu mereka seperti lautan, tetapi mereka berhak untuk dijahar kerna terjatuh dalam kubangan bid'ah?
Justeru, apakah yang tersilap dan terpesong adalah Syeikh Muqbil yang menulis sebuah kitab khusus menjahar Yusuf Qaradhawi, Membungkam Anjing Yang Menggonggong Qaradhawi? Ataupun Syeikh Udaini yang menulis Membongkar Kedok Al-Qaradhawi? atau Syeikh Dr. Rabi’ al-madkhili yang silap?
Apakah para ulama' yang memberikan kata pengantar kepada kitab syeikh Udaini itu adalah ulama jahil, ulama haid dan celana yang tidak tahu waqi? Atau ulama yang pikun dan buta? Atau ulama yang pengjilat kerajaan? atau para ulama yang memberi kata pendahuluan dalam membongkar kedok qaradhawi itu adalah ulama pendengki, sang ahli bid'ah, tidak terkenal, jumud, tidak ada kapasitas ilmu dan mereka berpakat untuk mendustrakan al haq?
Demi Allah! keilmuan mereka melebihi engkau wahai penyandang Phd dalam bidang hadith! Apakah engkau mampu menyamai Syeikh Yahya an-Najmi? Apakah engkau mampu menyamai Syeikh Muhammad al-imam? Sungguh, jauh panggang dari api!
Apakah engkau yang kononnya pejuang sunnah, seperti tidak pernah membaca fatwa-fatwa para mujaddid abad ini, berkenaan dengan jamaah IM? Sesungguhnya para masyaikh mengatakan bahawa IM adalah salah satu dari jalan yang tercakup dalam 72 tariqah yang membawa kepada subul-subul syaitan! lalu apakah akan ada seorang tokoh dari tariqah ini yang aqidahnya selamat, manhajnya benar?
Apakah engkau menyangka bawa dalam tariqat sufi Jalaludin Rumi akan ada seorang alim? Apakah engkau mengira dalam madrasah nuridin al-banjari akan lahir seorang tokoh sunnah? Akal kau dimana ya syeikh?
8) "Ramai tokoh ulama telah menjawab aliran melampau Salafiyyah Madkhaliyyah ini. Sila rujuk laman web: [url]http: //www.khomri.jeeran.com[/url]."
Pertamanya wahai Dr. Mohd. Asri, ialah siapakah tokoh-tokoh yang menghentam Syeikh Dr. Rabi’? Bukankah terdahulu aku telah senaraikan 25 tokoh yang bersama dengan Syeikh Dr. Rabi’ menjahar Abdur Rahman Abdul Khaliq?
Lalu siapakah tokoh-tokoh yang engkau maksudkan wahai pejuang sunnah, wahai penggerak tajdid?
Apakah tokoh yang engkau maksudkan adalah al-Qaradhawi? Apakah al-Buthi? Apakah al-Ghazali? Apakah para tokoh IM? Apakah para hizbi?
Kalau inilah yang engkau istiharkan sebagai tokoh ulama, maka tampak jelas bahawa engkau jahil akan sunnah dan tidak mengerti langsung akan bid'ah, kerna engkau masih tidak mampu membedakan antara ulama sunnah dan ulama bid'ah. Maka mejadi rugilah ilmumu dalam kalian hadith.
Keduanya ialah apakah laman web ini? bukankah lama web ini menukilkan ucapan-ucapan dari tokoh-tokoh ahli bid'ah dan tokoh-tokoh hizbi?
Lalu apakah laman web sebegini yang engkau jadikan sandaran? Lalu apakah tokoh-tokoh yang engkau beri kepercayaan untuk menyatakan kebenaran itu merupakan manusia yang lurus pemikirannya, selamat keyakinannya, dan benar jalannya? Kepada allahlah kita berlindung dari tokot-tokoh yang menyesatkan ini!
Sesungguhnya hal yang demikian itu merupakan satu bencana, musibah kepada umat manusia dan juga kepada dirimu sendiri wahai tuan. sesungguhnya tanganmu dan mulutmu yang berbuat demikian, adalah pedang yang tajam yang merobek jantung Islam dan sunnah, kerna tuan telah berusaha saban hari untuk menjatuhkan para pembela sunnah zaman ini. Sesungguhnya setiap manusia itu akan kembali juga kepada sang penciptanya. maka takutkanlah azab allah di hari pembalasan. ingatlah bahawa disana tiada jalan kembali. barangsiap yang memusuhi walinya, berarti bahawa dia juga memusuhi Allah azzawajalla. Dikesempatan yang masih tersisa, sementara ajal belum menjelma, maka kembalilah kepada al haq, wahai tuan yang saya hormati. Apakah kekayaan, harta, pangkat, pujian, nafsu dan sanjungan itu lebih bernilai dari kebenaran? dan apakah yang tuan perjuangkan itu merupakan hakikat yang menyenangkan?
Lalu, tinggalkan sesuatu yang akan sirna, dan peganglah sesuatu yang akan kekal selamanya, tali Allah! Sesungguhnya kemarahan daku, adalah kerana kecintaanku kepada dirimu, dan kepada agama allah ini dan sunnah rasulnya serta para sahabat baginda. tidak lain! Ingtlah perhitungan kita ini, akan dilihat oleh Allah. dan aku telah berbuat semampu aku untuk mengajak tuan yang daku hormati, kembali kepada sunnah! selebihnya adalah didalam perhitungan dan perkiraan allah. Dari Allah kita datang, kepadanya jua kita kembali akhir, daku amat-amat berharar agar syeikh akan menyedari kesalahan-mu dan bersedia untuk menerima kebenaran. sesungguhnya wala wal bara adalah atas Al Quran wa sunnah wa fahmus sahabah.
Wassalam.
Moga syeikh akan kembali.
2 comments:
Jarah,bukan jahar...
Dr sulaiman asyqar tu salafi tp join ikhwanul muslimin.....
Post a Comment