__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Monday, October 31, 2011

137 - Menghadiri dan Makan di Majlis Sambutan Hari Lahir

Menghadiri dan Makan di Majlis Sambutan Hari Lahir



حضور وليمة عيد ميلاد الطفل والأكل فيها

المسلمون هنا يحتفلون بمولد الأطفال ويقدمون الطعام للضيوف ويؤدون الصلاة النارية وقد رفضنا ذلك لكن ذهبنا حتى لا يصيبنا الحرج وهم يجعلوننا نأكل قهراً قائلين أنهم فقط يصنعون الطعام للضيوف فهل لنا أن نأكل من هذا الطعام؟ وما الدليل على عدم الأكل منه مع علمنا أن هذا الأمر بدعة ؟

Pertanyaan:

“Umat Islam di daerah kami merayakan ulang tahun kelahiran anak-anak mereka. Dalam majlis tersebut mereka menghidangkan makanan untuk para tamu. Mereka juga membaca salawat nariyah.

Sebenarnya kami tidak setuju dengan majlis seperti itu tetapi kami tetap menghadiri undangan tersebut supaya kami tidak mengalami masalah dengan masyarakat. Mereka memaksa kami supaya memakan makanan yang dihidangkan. Kata mereka, makanan tersebut adalah untuk para tetamu.

Adakah kami boleh turut menikmati makanan yang dihidangkan? Kami telah mengetahui bahawa majlis tersebut adalah bid’ah tetapi apa dalil untuk melarang memakan makanan tersebut?”

الحمد لله
الإحتفال بالمولد بدعة في دين الله، لا تجوز إقامته، ولا يجوز الأكل مما يصنع فيه ولأجله، وزعمهم أن طعام المولد من أجل الضيوف لا يبرر أكله، والضيافة لها أحكامها، والأمور بماقصدها، ومن الواضح جدا أن الطعام إنما صنع من أجل هذه المناسبة المبتدعة. والأكل من هذا الطعام مما يعينهم على الإستمرار وهو تعاون على الإثم والعدوان، والله سبحانه وتعالى قال : وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان

الشيخ عبد الكريم الخضير

Jawaban Syaikh Abdul Karim al-Khudair:

“Sambutan hari lahir adalah bid’ah dalam agama Allah. Tidak boleh mengadakannya, tidak boleh memakan makanan yang ada pada majlis tersebut ataupun makanan yang dibuat khas untuk majlis tersebut. Anggapan bahawa makanan yang dihidangkan dalam majlis tersebut adalah untuk para tamu, maka ia bukanlah alasan yang benar. Menjamu para tamu itu ada aturan kaedahnya.

Banyak perkara perlu dinilai dengan melihat niat pelakunya. Satu perkara yang amat jelas adalah makanan tersebut sebenarnya disediakan bagi tujuan majlis tersebut (secara khusus).

Memakan makanan yang dihidangkan pada majlis tersebut akan membantu pelakunya untuk terus-menerus mengadakan majlis tersebut sehingga ianya termasuk perbuatan tolong-menolong dalam dosa yang dilarang Allah Subhanahu wa Ta’ala melalui Surah al-Ma’idah ayat kedua.

Fatwa no. 9485, http://www.islamqa.com/ar/ref/9485

5 comments:

iben abdurrahman basyaiban said...

setuju
iben.blogspot.com

Nur Athirah.. :) said...

terima kasih. good info :)

Zohaib Sher Khan said...

mashallah.
you have a nice blog and great articles.
Free Classified Ads Site
Free Ads
Buy/Sell Used Cell Phones
Buy/Sell Used Cars
Classified Ads
Free Classified Ads

qifei2012 said...

If you are looking for any much better give world wide, you need to look and purchase Chanel purses and handbags
Portefeuilles Chanel Soldes. You will be pondering what's so particular with regards to Chanel luggage, but once you pay for these kind of carriers, it's easy to ascertain the main difference among Chanel baggage along with other carriers everyday. Chanel clutches usually are soft, easy leather, man made fiber cloth and also other things Sac Louis Vuitton 2012

Chanel 系列

Sac Chanel. You'll find endless designs, shapes, patterns, as well as material to pick the baggage in addition to bags
Sac Chanel Pas Cher. A series are perfect and also Chanel are among the people off instruction
Sac Louis Vuitton Soldes. Chanel clutch i465 black carrier is a second item recently unveiled by means of Chanel.
Sac Chanel Soldes

Unknown said...

saya atas nama BPK. SAMSUL dari MADURA ingin mengucapkan banyak kasih kepada MBAH KARYO,kalau bukan karna bantuannya munkin sekaran saya sudah terlantar dan tidak pernaah terpikirkan oleh saya kalau saya sdh bisa sesukses ini dan saya tdk menyanka klau MBAH KARYO bisa sehebat ini menembuskan semua no,,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KARYO no ini 082301536999 saya yakin anda tdk akan pernah menyesal klau sudah berhubungan dgn MBAH KARYO dan jgn percaya klau ada yg menggunakan pesan ini klau bukan nama BPK. SAMSUL dan bukan nama MBAH KARYO krna itu cuma palsu.m