__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Friday, October 28, 2011

136 - Fatwa al-Lajnah ad-Daa’imah Tentang Kitab Fadhail al-A’mal (Pegangan Jama’ah Tabligh)

Fatwa al-Lajnah ad-Daa’imah Tentang Kitab Fadhail al-A’mal
(Pegangan Jama’ah Tabligh)


Dari fatwa no. 21412:

س: الشيخ محمد زكريا رحمه الله من أشهر العلماء في الهند وباكستان، وخاصة في أوساط جماعة التبليغ، وله مؤلفات عدة، منها كتاب (فضائل أعمال) حيث يقرأ هذا الكتاب في الحلقات الدينية في جماعة التبليغ، وأعضاء هذه الجماعة يعتقدونه مثل (صحيح البخاري ) وغيره وكنت منهم، وأثناء قراءة هذا الكتاب وجدت بعض القصص المروية قد صعب عليَّ فهمها واعتقادي عليها، فلذا أرسل إلى لجنتكم كي تحل مشكلتي، ومن هذه القصص قصة يرويها السيد أحمد الرفاعي، حيث يقول: إنه بعد أداء فريضة الحج لما زار قبر الرسول صلى الله عليه وسلم وأنشد الأبيات التالية قائمًا أمام قبر الرسول صلى الله عليه وسلم، حيث قال

فـي حالة البعد روحي كنت أرسلها
تقبــل الأرض عنــي وهــي نـائبتي
وهـذه دولــة الأشــباح قـد حـضرت
فامدد يمينك كي تحظى بها شفتي

بعد قراءة هذه الأبيات خرجت اليد اليمنى للرسول صلى الله عليه وسلم فقبلتها (الحاوي) للسيوطي، وذكر أن هناك تسعين ألف مسلم كانوا ينظرون هذا الحدث العظيم، وتشرفوا بزيارة اليد المباركة، ومنهم الشيخ عبد القادر جيلاني رحمه الله، والذي كان موجودًا في ذاك المكان بالمسجد النبوي الشريف (البنيان المشيد) في ضوء هذه القصة أريد أن أسألكم

هل هذه القصة لها أصل أم ليست لها حقيقة ؟

ما رأيكم في كتاب (الحاوي) للسيوطي ، حيث أُثبتت هذه القصة فيه ؟

وإذا كانت هذه القصة غير صحيحة، فهل تجوز الصلاة خلف الإمام الذي يروي هذه القصة ويعتقد أنها صحيحة، وهل إمامته جائزة أم لا ؟

وهل يجوز قراءة مثل هذه الكتب في الحلقات الدينية بالمساجد، حيث يتلى هذا الكتاب في مساجد بريطانيا لجماعة التبليغ، وله شهرة كبيرة بالمملكة العربية السعودية، وخاصة بالمدينة المنورة، حيث عاش مؤلف هذا الكتاب زمنًا طويلاً بالمدينة المنورة

أرجو من المشائخ الكرام أن تفيدونا بالجواب الكافي المفصل، وحتى أترجم إلى اللغات المحلية وأوزع على أصحابي وزملائي وبقية المسلمين الذين أتحدث معهم على هذا الموضوع ؟

ج: هذه القصة باطلة لا أساس لها من الصحة؛ لأن الأصل في الميت نبيًّا كان أم غيره أنه لا يتحرك في قبره بمد يد أو غيرها، فما قيل من أن النبي صلى الله عليه وسلم أخرج يده للرفاعي أو غيره غير صحيح، بل هو وهم وخيال لا أساس له من الصحة، ولا يجوز تصديقه، ولم يمد يده صلى الله عليه وسلم لأبي بكر ولا عمر ولا غيرهما من الصحابة فضلاً عن غيرهم، ولا يُغتر بذكر السيوطي لهذه القصة في كتابه: (الحاوي)؛ لأن السيوطي في مؤلفاته كما قال العلماء عنه: حاطب ليل يذكر الغث والسمين، ولا تجوز الصلاة خلف من يعتقد صحة هذه القصة؛ لأنه مصدق بالخرافات ومختل العقيدة، ولا تجوز قراءة كتاب (فضائل أعمال) وغيره مما يشتمل على الخرافات والحكايات المكذوبة على الناس في المساجد أو غيرها؛ لما في ذلك من تضليل الناس ونشر الخرافات بينهم

نسأل الله عز وجل أن يوفق المسلمين لمعرفة الحق والعمل به إنه سميع مجيب. وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه

وبالله التوفيق، وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء

Soalan: “Syaikh Muhammad Zakariya rahimahullah adalah ulama yang sangat dikenali di India dan Pakistan terutamanya dalam kalangan Jama’ah Tabligh. Beliau memiliki beberapa tulisan yang di antaranya adalah buku Fadhail al-A’mal. Buku ini dibacakan di dalam pelbagai halaqah keagamaan dalam kalangan Jama’ah Tabligh. Para anggota Jama’ah menganggap buku ini seperti Shahih al-Bukhari atau buku-buku hadis lainnya. Dan aku adalah dari kalangan mereka.

Ketika aku membaca buku ini, aku temui kisah-kisah yang sukar untuk aku fahami dan mengimaninya. Oleh sebab itulah aku bertanya kepada Lajnah anda (Anggota Badan Kajian Ilmiyah dan Pengeluaran Fatwa) agar kemuyskilan yang aku hadapi dapat diselesaikan.

Di antara kisah tersebut adalah kisah yang diriwayatkan oleh Sayyid Ahmad ar-Rifa’i. Beliau mengatakan bahawa setelah beliau melaksanakan fardhu haji, beliau pergi menziarahi kubur Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, dan pada ketika itu sambil berdiri beliau membacakan beberapa bait sya’ir di bawah ini di hadapan kubur Rasululullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:

فـي حالـة البعـد روحي كنت أرسلها
تقبـــل الأرض عنــي وهــي نــائبتي

وهـــذه دولــة الأشــباح قــد حــضرت
فامدد يمينك كي تحظى بها شفتي

“Di ketika jauh darimu, aku kirimkan ruhku (jiwa ragaku),
Bumi menerimaku dan bumi adalah wakilku,
Ramai manusia yang telah hadir di sini,
Maka hulurkanlah tangan kananmu agar dapat kucapai dengan bibirku.”

Setelah membaca bait-bait tersebut, keluarlah tangan kanan Rasulullah lalu aku pun menciumnya. (Dipetik dari kitab al-Haawi milik Imam as-Suyuthi)

Disebutkan bahawa ketika itu terdapat sembilan puluh ribu umat Islam yang menyaksikan peristiwa bersejarah tersebut. Mereka telah mendapat kemuliaan untuk menyaksikan tangan Nabi yang diberkati. Di antara mereka yang hadir adalah Syaikh ‘Abdul Qadir al-Jailani rahimahullah. Beliau hadir di tempat tersebut di masjid Nabi asy-Syarif. (Dipetik dari kitab al-Bunyan al-Masyid).

Berdasarkan kisah ini, aku ingin menanyakan beberapa perkara:

[Pertama] Adakah kisah ini kisah yang ada asalnya atau kisah yang diada-adakan?

[Kedua] Apa pendapat anda (Lajnah ad-Daa’imah) tentang buku al-Haawi karya as-Suyuthi kerana kisah ini diambil dari buku tersebut?

[Ketiga] Jika kisah di atas tidak benar, bolehkan solat berimamkan orang yang menyampaikan kisah ini dan mereka yang menyakini kebenarannya? Bolehkah orang tersebut menjadi imam?

[Keempat] Adakah dibolehkan membaca buku seperti di atas dalam halaqah-halaqah keagamaan yang diadakan di masjid-masjid. Buku ini iaitu kitab Fadha’il al-A’mal dibacakan di masjid-masjid di Britain oleh Jama’ah Tabligh. Buku ini juga sangat terkenal di Kesatuan ‘Arab Saudi terutamanya di Madinah al-Munawwarah. Di mana penulis kitab tersebut sendiri pernah tinggal lama di Madinah al-Munawwarh.

Aku harap para ulama yang mulia dapat memberikan jawaban yang cukup terperinci kepadaku sehingga aku mampu terjemahkan ke dalam bahasa daerahku lalu aku edar-edarkan kepada sahabat-sahabatku dan rakan-rakanku serta umat Islam yang lain yang terlibat dengan perbahasan berkaitan hal ini denganku.”

Jawaban al-Lajnah ad-Daa’imah:

“Kisah tersebut adalah kisah yang kosong (yang diada-adakan), tidak ada asas kebenarannya sama sekali. Pada dasarnya, orang yang telah meninggal dunia sama ada para Nabi atau atau selainnya tidak dapat menggerakkan anggota badannya di dalam kubur sama ada dengan menghulurkan tangan ataupun lainnya. Sehingga cerita bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam mengeluarkan tangannya dari dalam kubur kepada ar-Rifa’i atau pun kepada yang lainnya adalah suatu yang tidak benar, bahkan itu hanyalah cerita khayalan yang tidak ada asasnya sama sekali dan tidak boleh dipercayai.

Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sendiri tidak pernah menghulurkan tangannya kepada Abu Bakar, ‘Umar ataupun sahabat-sahabat yang lain. Maka apatah lagi dengan orang yang bukan dari kalangan sahabat beliau?Jangan terpedaya dengan kisah yang disebutkan oleh as-Suyuthi dalam kitabnya al-Haawi kerana as-Suyuthi dalam kitab-kitabnya tersebut sebagaimana diperkatakan oleh para ulama bahawa beliau adalah seperti orang yang mengutip kayu bakar di malam hari, iaitu mengumpulkan apa sahaja yang beliau dengar tanpa melakukan pemilihan dan penilaian.

Tidak boleh solat berimamkan orang yang mengimani benarnya kisah tersebut kerana dia adalah orang yang percaya dengan khurafat yang mencacatkan aqidah.

Tidak dibolehkan membacakan kitab Fadhail al-A’mal ataupun kitab-kitab selainnya yang sama jenis dengannya yang mana di dalamnya berisi khurafat dan hikayat-hikayat palsu kepada orang-orang di masjid-masjid atau kepada yang selainnya. Ketetapan ini adalah untuk apa jua kitab yang di dalamnya berisi khurafat dan hikayat-hikayat dusta kerana padanya mengandungi usaha untuk menyesatkan manusia dan membantu menyebar-luaskan perkara-perkara khurafat di dalam masyarakat.

Kami memohon kepada Allah ‘Azza wa Jalla supaya Dia memberikan taufiq kepada umat Islam agar mereka dapat mengenali al-Haq dan mengamalkannya. Sesungguhnya Dia adalah dzat yang Maha Mendengar dan Maha Memperkenankan Doa.”

Wa Shallallahu ‘ala Nabiyyina Muhammad wa Alihi wa Billahit Taufiq, Wa Shallallahu ‘ala Nabiyyina Muhammad wa Alihi wa Shahbihi wa Sallam.

Fatwa ini ditandatangani oleh:

Syaikh Bakr B. ‘Abdillah Abu Zaid, Syaikh Dr. Soleh B. ‘Abdillah al-Fauzan, dan Syaikh ‘Abdullah B. Ghudayyan.

Diketuai oleh:Syaikh ‘Abdul ‘Aziz B. ‘Abdillah Alu asy-Syaikh.

4 comments:

786 copymaster said...

ini adl contoh dongeng2an ahli sufi yg di sebarluaskan golongan wahabi utk memecahkan umat Islam

jumpa artikel dinternet bkn niat menuduh cuma sekadar info utk difikirkan

http://sampaikan.wordpress.com/2007/08/09/mengenal-agen-mossad-dalam-gerakan-islam/

pendaus said...

ap nk diherankan, kalu allah boleh kluarkn unta drp batu, inikn pula, tngan seorg nabi....korg kenal betul2 ke allamah suyuti rah. 2 sape?

qifei2012 said...

In relation to deluxe merchandise, practically 80 % of individuals discuss Chanel, which is seen image connected with high end Chaussure Chanel Soldes. A page D is usually double-crossed their tag Sac Chanel Soldes. Chanel is most likely the very first luxurious brand that is approved everywhere. It is not just your developer, and also a current style. The particular Two times Chemical has become the delight in the world of fashion, is that often what a person wishes to have got earnestly
Chaussure Chanel. Chanel has been established by way of Gabrielle Chanel throughout 1913 within People from france. Although the woman kept people for an extended time, his or her traditional styles will be the author from the fashion world
Louis Vuitton Pas Cher. Chanel product range between clothing, jewellery, extras, makeup products and also colognes. Are all recognized, specifically apparel along with scents
Sac Louis Vuitton Pas Cher.

Unknown said...

saya atas nama BPK. SAMSUL dari MADURA ingin mengucapkan banyak kasih kepada MBAH KARYO,kalau bukan karna bantuannya munkin sekaran saya sudah terlantar dan tidak pernaah terpikirkan oleh saya kalau saya sdh bisa sesukses ini dan saya tdk menyanka klau MBAH KARYO bisa sehebat ini menembuskan semua no,,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KARYO no ini 082301536999 saya yakin anda tdk akan pernah menyesal klau sudah berhubungan dgn MBAH KARYO dan jgn percaya klau ada yg menggunakan pesan ini klau bukan nama BPK. SAMSUL dan bukan nama MBAH KARYO krna itu cuma palsu.m